*Nettavisen* Økonomi.

Slik vil Twitter revolusjonere sportssendingene

TWITTER er en av verdens største sosiale medier-plattformer. Foto: Leon Neal (AFP)

Har allerede kjøpt rettigheter i USA.

Streaming av fotballkamper og andre sportseventer over internett har vært en populær, men ulovlig metode for å spre sportssendinger rundt om i «hele verden» en god stund allerede.

Nå kan det se ut som Twitter, på en lovlig måte, tar dette til et nytt steg. Sosiale medier-plattformen ønsker nemlig å kunne vise store idrettsarrangement til sine brukere. Arrangementene vil bli sendt live på Twitter, slik at man utnytter muligheten til å diskutere hendelsen der og da i stedet for å gjøre tittingen og diskusjonen på forskjellige plattformer.

Dermed kan for eksempel Liverpool og Manchester United-fansen om ikke alt for lenge kanskje sitte på Twitter og diskutere, samtidig som man ser en kamp mellom de to lagene samme sted.

Testet ut

Selve streamingoppsettet ble testet ut i en betaversjon under sommerens Wimbledon-turnering i tennis.

Videovinduet ble plassert over eller på siden av Twitter-feeden, hvor seerne kunne diskutere hendelsene direkte under kampene.

Twitter har over 300 millioner aktive brukere, og vil kunne nå hele verden på en helt annen måte enn dagens TV-selskap kan, med disse sendingene.

(Saken fortsetter under bildet.)

Klikk på bildet for å forstørre.

LIVE VIDEO: Slik kan en sending se ut på Twitter. Foto: Twitter

Har inngått store avtaler

Så stort og satsende er prosjektet, at nettstedet allerede har inngått en avtale med National Football League i USA, verdt 10 millioner dollar.

Gjennom den avtalen, skal Twitter få lov til å sende én torsdagskamp i uken i den kommende NFL-sesongen.

Etter testingen som ble gjort i Wimbledon, har også National Hockey League (NHL), Major League Baseball (MLB) og National Basketball Associetion (NBA) sett potensialet i å vise kamper via Twitter.

- Dette gir oss en mulighet til å dra nytte av plattformen på måter vi ikke har vært i stand til å gjøre tidligere. Sendingen under Wimbledon var veldig interessant å følge. Man fikk sett innholdet i sanntid, samtidig som man kunne kommentere det man mente, på samme plattform, sier NHLs konserndirektør for digitale medier og strategisk planlegging, Stephen McArdle til Yahoo Sport.

Mandag kunne dermed nhl.com melde at en avtale var inngått med Twitter. Nettstedet skal også her få vise én kamp i uken, samt få lov til å sende flere show i forbindelse med NHL-sesongen. Sendingene vil foreløpig være begrenset til kun å bli vist innenfor USAs landegrenser.

Vil nå de yngre

Det å ta i bruk sosiale medier-plattformer, er noe NHL-direktør McArdle håper at vil få unge mennesker til å se flere kamper.

- Jeg har vært på noen E-sport-plattformer, og sett hvordan dette kan fungere. Noe jeg la merke til, var hastigheten på diskusjonene som foregikk. Jeg slet med å holde følge, og det blir spennende å se hvordan diskusjonene vil utarte seg på Twitter, sier han.

- Brukerne her er en stor og voksende generasjon som bruker sosiale medier i dagliglivet. Det er viktig å forstå deres vaner. Det gjelder ikke bare hockey, men også andre idretter, mener McArdle.

Skulle sendingene bli en suksess, vil Twitter trolig gå videre med prosjektet. Da kan både fotball og andre idretter stå for tur. Det vil i så fall være et skremmeskudd for de nåværende rettighetsinnehaverne av Premier League og andre sportssendinger - også her til lands.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.