NA24.no

Slipper Brustad-regler – selger matvarer for 2 millioner hver søndag


DOBBELT SÅ STORT SOM ULLEVAAL STADION: Kolonial.no bruker dette 13.000 kvadratmeter store lageret på Lørenskog til å oppbevare varene som sendes ut til husholdninger i Oslo og Akershus.
DOBBELT SÅ STORT SOM ULLEVAAL STADION: Kolonial.no bruker dette 13.000 kvadratmeter store lageret på Lørenskog til å oppbevare varene som sendes ut til husholdninger i Oslo og Akershus. Foto: Google Earth
Søndag er den store bestillingsdagen for dagligvarebutikkene på nett.

De siste månedene har det rast en voldsom søndagskrig mellom de etablerte dagligvarekjedene. Den kulminerte i pinsen, da Rema 1000 begikk omfattende brudd på regelverket, men samtidig annonserte at de kom til avslutte den ulovlige praksisen med sperrebånd.

Les også: Rema 1000 avslutter bruken av sperrebånd

I skyggen av slaget mellom de fysiske matgigantene har nettaktørene i bransjen kunne bygge opp sin egen søndagspraksis. Brustad-reglene gjelder nemlig ikke for netthandel, og søndag har vist seg å være den viktigste dagen.

Kolonial.nos lager i Lørenskog er den gamle distribunalen til Ica.

- Søndag er den store dagen for bestillinger av varer. Vi omsetter for tiden for ca ni millioner kroner i uken, og to millioner av omsetningen kommer på søndager, sier Karl Munthe-Kaas, daglig leder i Kolonial.no, til Nettavisen.

Fisk og frukt og grønt populært
Selv om det er mulig for kundene å både å hente og få levert matvarer på søndager gjennom Kolonial.no, venter de fleste til mandag med å få de bestilte varene i hus.

- Vi har flest utleveringer og hentinger på mandager. Aktiviteten ligger ca 30 prosent over snittet for de andre ukedagene, fortsetter Munthe-Kaas.

Hos konkurrenten Marked.no er tendensen den samme.

- Det bestilles mest søndag og torsdag, men det er flest utleveringer mandag og fredag, opplyser administrerende direktør Ole Petter Wie.

Begge aktørene forteller at de selger langt mer fersk fisk og frukt og grønt enn det fysiske konkurrenter som Rema, Kiwi, Coop og Meny gjør.

Kolonial.nos varebiler leverer matvarer til 27 hentepunkter i Oslo og Akershus. I tillegg kan kunder bestille mat på døren.

I relative tall selger Marked.no ti ganger så mye fersk fisk som snittet i det totale dagligvaremarkedet, mens det går dobbelt så mye frukt og grønt.

- Salget av frukt og grønt utgjør 16 prosent av omsetningen vår. For kjedene er omsetningen under 10 prosent. Tilsvarende tall for fisk er 3,4 og 1,2 prosent, sier Munthe-Kaasi Kolonial.no.

- Samtidig selger vi tilsvarende mindre av snacks, godteri og sigaretter. Dette skyldes nok at kundene våre gjerne planlegger for hele uken før de bestiller. De stresser ikke i butikken, og unngår dermed ukloke impulskjøp, sier Munthe-Kaas.

Millionene renner ut
Begge aktørene er i en oppstartsfase der markedsandeler og salgsvolum er viktigere enn inntjening.

- Vi tapte sju millioner kroner i 2014 og 25 i 2015, og vi regner med å gå med tap også i 2016. Vi ser på det som helt naturlig at man går med tap i en slik fase. Vi bygger opp et helt nytt tilbud på en stor skala, og gjør investeringer i for eksempel utvikling, markedsføring og produksjonsutstyr, sier Munthe-Kaas i Kolonial.no.

Artikkelen fortsetter under avstemningen.

Marked.no startet opp i februar og har dagligvareveteranen Stein Erik Hagen og flere andre tunge investorer i ryggen.

- Vi kommer til å tape noen titalls millioner i år, men tror på et lite pluss i 2017, sier Wie.

Begge aktørene opplever for tiden en voldsom vekst i omsetningen. Marked.no omsetter for to millioner i uken, men har et anslag på en årsomsetning på 200-300 millioner kroner i 2016.

Kolonial.no har gått fra en omsetning på fem millioner kroner i uken i januar til ni millioner i mai. Prognosene viser en årsomsetning på en halv milliard kroner. Antall ansatte har økt fra 70 i desember til 250 i dag.

Kolonial.nos lager ligger i Lørenskog, rett ved grensen til Oslo:

Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere