NA24.no

SÅ SO HEE: Mette-Marit så So Hees siste kolleksjon under en motevisning kun for spesielt inviterte under Oslo Fashion Week i 2006. På bildet er hun tilstede på en annen visning.
SÅ SO HEE: Mette-Marit så So Hees siste kolleksjon under en motevisning kun for spesielt inviterte under Oslo Fashion Week i 2006. På bildet er hun tilstede på en annen visning. Foto: Montasje/Scanpix/Paul Weaver

Slutt for Mette-Marits favorittdesigner

Sist oppdatert:
Prisbelønte So Hee legger ned virksomheten.

(SIDE2): Det norske klesmerket So Hee har besluttet å legge ned sin virksomhet fra 01. Januar 2009.

Jakten på kapital
So Hee ble startet av Siv So Hee Steinaa og Dorte Vedal i 2001, og presenterte sin siste kolleksjon i februar 2008.

- Vi tok en pause i februar, og bestemte oss for at betingelsene for å fortsette var å finne en samarbeidspartner og å jobbe mot kapital, sier Steinaa til Side2.

- Kom ikke til å løsne
Våren 2008 tiltrådte Nina Kulås som partner og daglig leder i firmaet, og det ble fullt fokus på bedriftsutvikling, forretningsplaner og søk etter investorer. So Hee har jobbet aktivt med kapitalinnhenting hele høsten, en krevende og utfordrende prosess hvor det økonomiske klimaet ikke var på deres side.

- Vi så at det ikke kom til å løsne, og besluttet derfor å legge ned virksomheten.

I 2006 skrev Side2 at So Hee er Mette-Marits og stylist Margrethe Gilboes favorittdesigner. Nå er det slutt for den populære duoen.

Flere i det norske motemiljøet gir mangelen på statlige midler skylden for at så få designere overlever i bransjen. Er det dette som har skjedd med dere?
- Jeg synes ikke man utelukkende skal skylde på staten. Etter vår erfaring er det er vel heller en kombinasjon av manglende statlige midler og få investorer på privatmarkedet. Det vi driver med er et veldig nytt marked for investorene, og det er vanskelig for dem å forutse markedsprofitt. Dette er til forskjell fra Sverige og Danmark som har en lengre tradisjon for investorer innenfor mote som felt.

- Det finnes investorer i Norge også, men de er mer villige til å spytte penger inn i mer kommersielle produkter og bedrifter.

Så hva skal til for å lykkes som designer i Norge?
- I tillegg til å fokusere på økonomi og profitt er det etter vår erfaring viktig at designerne får til et skikkelig grunnarbeid på et tidlig stadium. De må ta ansvar for å få inn riktig og tilstrekkelig kompetanse.

Anerkjennelse ikke nok
So Hee har mottatt mye anerkjennelse for sin design i inn- og utland, og er det eneste klesmerket som har mottatt både Nåløyet, Merket for God Design og Norsk Forms Pris til Unge Formgivere.

Hva har Oslo Fashion Week å si for norske designere?
- For bransjen er et slikt arrangement veldig positivt. Man får oppmerksomhet to ganger i året, og det er et viktig tiltak for mote-Norge. For enkeltmerkene tror jeg imidlertid ikke det har så mye å si, sett fra et økonomisk ståsted, sier Steinaa.

Hva skal dere gjøre nå?
- Hele situasjonen er litt ny for begge to, så vi skal bruke litt tid på å summe oss litt. Men det blir nok noe kreativt fremover også.

Det er likevel ikke for sent å skaffe seg noen godbiter fra So Hee’s kolleksjoner, de har varer på lager og kommer til å ha flere salg utover våren. Les mer på deres hjemmesider.

Siste nytt fra Side2, gå til forsiden her!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere