NA24.no

Valuta USD 7,77 EUR 9,60 GBP 11,12 SEK 92,37
Oslo Børs 0,19%
Sjekk fargen på oljen når du vurderer bruktbil. Feil farge tyder på motorskade.
Sjekk fargen på oljen når du vurderer bruktbil. Feil farge tyder på motorskade. Foto: Torger Jansen

Alt du må vite ved kjøp av bruktbil

37 knep som avslører bilens skavanker.

Listen er inndelt i tre:

  • Sjekkliste teknisk - på stedet
  • Sjekkliste teknisk - under prøvekjøring
  • Sjekkliste - formaliteter

 

Sjekkliste teknisk - på stedet:

 OVERLAKKERINGER: Bilen bør besiktiges i dagslys. Det gir best mulighet til å avdekke dårlige reparasjonsskader og overlakkeringer.

   MOTOR: Motoren bør være ren, men med et støvlag! Er motorrommet helt støvfritt har selgeren trolig nylig rengjort rett før salget. Kan det være at selgeren vil prøve å skjule skavanker?

   MOTOROLJE: Peil motoroljen. Motoroljen skal være gyldenbrun og automatolje klarrød. Er oljen svart eller grå, eventuelt at det er gråaktig masse omkring åpningen, kan topplokket være røket. Det er dyrt. Eventuelt er det fukt i oljen.

   RUST OG LEKKASJE UNDER BILEN: Se under bilen. Se etter lekkasje og rust. Opphenget til drivstofftanken kan ruste (selve tanken er av plast), det samme gjelder eksosanlegg, bremserør og under hjulbuer.  Løft også på matter i bilen for å avdekke rust.

   BREMSESKIVER: Rust på bremseskivene koster 4.000-6.000 kroner pr hjulpar. Bremseskivene er de blanke skivene du ser gjennom åpningen i felgen. Skivene kan se helt ok ut på yttersiden (den siden du ser ved å titte gjennom felgen), men den hyppigste feilen med rustne bremseskiver er på baksiden av bremseskivene. Bruk gjerne en lykt (mobilen) om nødvendig.

   REGISTERREIM: Registerreim må typisk skiftes omkring 100.000-150.000 kilometer bestemt av serviceintervallene. Sjekk om dette er gjort eller nært forestående. Utskiftning koster mellom 6.000 og 13.000 kroner.  Noen bilmerker har kjede i stedet for gummireim og da slipper du utskiftning.

   STØTDEMPERE: Legg kroppstyngden på bilen - et hjørne av gangen. Når du slipper, skal gyngingen slutte nesten umiddelbart. Fortsetter bilen å gynge, er støtdemperen defekt.

   FJÆRER: Knekte fjærer gjelder mange biler. Lys med en lommelykt på toppen av fjærene (retning over hjulene i hjulbuen) og se om det er et brudd i fjæra. Det er på toppen fjærene generelt ryker, etter en eller to vinninger.

Hvis det kun er på en side fjæra er røket vil det være høydeforskjell på bilen, og ved prøvekjøring kan dette høres ved å kjøre på dårlig og humpete vei eller ved å kjøre sakte på et egnet sted og sving hjulene til begge ytterkanter, fra side til side. Det kan da høres ut som en fjær som «springer» eller mekaniske kneppelyder. Utbedringen koster om lag 3.000 kroner pr hjul.

   KILOMETERSVINDEL OG SLITASJE: Pedaler, girspak og ratt bør ikke være unormalt slitt i forhold til kilometerstand. Det kan tyde på svindel med kilometertelleren. Derimot kan splitter ny gummi på kløtsj- eller bremsepedalen være et forsøk på å skjule kilometersvindel.

   KILOMETERSVINDEL OG SERVICEHEFTE: Sjekk i serviceheftet om alle servicer utført. Det er dessuten ofte et krav for at garantien skal gjelde.  Samsvarer kilometerstanden i serviceheftet med bilens kilometerstand? Proffe svindlere forfalsker stempler i serviceheftet. Se nøye etter. Er du i tvil kan du dobbeltsjekk med verkstedet står stemplet.

   LEKKASJE I KJØLE- OG BREMSEVÆSKE: Sjekk at nivået på kjølevæsken og bremsevæsken er innenfor min-maks-intervallet markert på beholderne. Er nivået under, kan det tyde på lekkasje.

   LYKTEGLASS: Er det fukt på innsiden av lykteglasset. Det koster en del å fikse.

   ELEKTRISK: Sjekk samtlige knapper. Vifte, vindusspyler, motoriserte speil, varme i setene, GPS, varme i vinduene (kan være vanskelig på sommeren, men ved å måle batteriet kan du se at vindusvarmen trekker strøm ved å skru av og på), klimaanlegg (stinker det?), blinklys, fjernlys, osv, osv. Og ikke glem regnsensoren dersom bilen har, ved å skvette litt vann utsiden av sensoren som sitter ved frontrutens speil.

   DEKK: Minstekravet til mønsterdybde på sommerdekk er 1,6 millimeter (NAF anbefaler 3 millimeter) og 3 millimeter for vinterdekk (NAF anbefaler 4 millimeter). En tallkode viser dekkets alder. På dekk fra år 2000 er det en firesifret kode eks. 1711 = uke 17 i 2011.

Sjekk om dekkene er jevnt slitt. Ujevn slitasje kan tyde på feil med forstilling eller hjuloppheng.

Er den en større skade på en felg, kan et hardt møte men en fortauskant ha skadet styringsmekanismen og kullager.

   NØKLER: Følger samtlige nøkler med? Svindlere har benyttet seg av å dele ut en nøkkel for deretter hente bilen med den andre nøkkelen. Sjekk også at alle nøkler fungerer i alle låser.

   TAXI: Ikke kjøp en brukt taxi. Lav pris i forhold til årsmodell kan synes fristende selv om kilometerstanden ofte er skyhøy. Det er mulig å gjøre kupp, men kun for den teknisk kyndige. Taxier kjørt i byene er gjerne slitne, mens en taxi kjørt av eieren selv på bygda kan være i god stand.

   VERKSTED-TEST: En kjøpstest eller tilstandsrapport på verksted eller hos NAF er det aller sikreste. Særlig kan rust være vanskelig å avdekke.


Sjekkliste teknisk - under prøveturen:

   BREMSESERVO: Før du starter bilen, pumper du noen ganger med bremsen og lar foten presse mot den. Så starter du motoren. Bremsepedalen skal da sige litt ned. Det betyr at bremseservoen fungerer.

   SLARK I STYRINGEN: Be en kamerat stille seg opp foran bilen. Deretter vrir du litt på rattet. Responderer hjulene direkte? Hvis ikke, er det slark i styringen. prøv også å slippe rattet under styring for å se om bilen skjener til den ene siden.

   ØVRIGE ULYDER: Prøvekjør bilen på en humpete vei da det kan tvinge frem slark og ulyder.

   TURBO: Har turboen røket, merker du at motoren har dårlig trekkraft og at det kan være stor røykutvikling fra eksosanlegget pga at det blir oljelekkasje i turboen. Kostnaden er høy -  20.000-25.000 kroner. Dette gjelder stort sett dieselbiler, kun et fåtall bensinbiler har turbo.

   MOTORFEIL I: Blårøyk fra eksosen når du slipper gasspedalen i høy fart på lavt gir (gjerne 70 km/t på 3. giret) tyder på at motoren sluker olje og er et resultat av feil på motoren.

   MOTORFEIL II: Har motoren en ujevn gange? Ikke stol på at selger påstår at «dette kan enkelt justeres». I så fall la selgeren ordne justeringen. Ujevn gange kan skyldes alvorlig feil med motoren.

   BREMSER: Brems kraftig. Drar bilen til en av sidene, er det trolig feil på bremsene. Det skal heller ikke vibrere i bilen eller i pedaler ved lett nedbremsing da det tyder på skadde bremseskiver. Sjekk også at de blokkeringsfrie bremsene (ABS) virker (stive hjul under bråbremse betyr at de ikke virker). Pulsering i bremsepedalen når du sjekker ABS-en bekrefter at den virker.

   STYRING I: Bilen skal heller ikke dra skjevt under akselerasjon. Du bør teste bilen i 80-90 km/t.

   STYRING II: Rattet skal heller ikke vibrere under høy hastighet.

   GIR: Er bilen vanskelig å få i gir? Kommer det ulyder når du girer ned fra høyt gir til et lavere gir? Da kan girkassen være kaputt.

   KLØTSJ: Tegn på slitt clutch er at pedalen tar langt ute (normalt skal man måtte presse den langt inn før den tar), og at det slurer når du girer ved høye turtall og høye belastninger. Øker turtallet i oppoverbakker uten at farten øker, er kløtsjen ødelagt.

Du kan også dra på håndbrekket og sette bilen i fjerde gir, gi litt gass og slipp clutchen ut. Stopper (kveler) ikke motoren seg med en gang, er det et tegn på at clutchen slurer og er dermed klar for utskifting.

Utskifting av kløtsj koster 20.000-25.000 kroner.


Sjekkliste - formaliteter:

   KILOMETERSTAND: Hvis du etter den tekniske gjennomgangen er i tvil om kilometerstanden er korrekt, bør kontakte merkeverksted for en ekstra kontroll av kilometerstand. Dersom bilens service og/eller EU-kontroll er utført på ikke-merkeverksted, er det vrient å sjekke. Du kan spørre selger om hvor bilen sist hadde EU-kontroll/service og kontakte verkstedet. Kilometersvindel er dessverre utbredt.

   MARKEDSPRIS: Sjekk bilens markedspris, enten på nettsidene til kdvnorge.no hvor det er gratis. på Rødbokas nettsider. Det koster 30 kroner. Prisene er basert på et svært stor antall bruktbiler og er stipulert salgspris, altså ikke på-ruta-pris, som gjerne har innlagt et visst prutningsmonn.

   FRATREKK  FOR KILOMETERSTAND: Du kan trekke fra 50 øre pr overkjørte kilometer utover normal årlig kjørelengde. Normal årlig kjørelengde for en mellomklassebil er 16.000 km, mens en liten bil har 13.000 km. De 50 ørene gjelder for bruktbil med bensinmotor til 150.000-200.000 kroner, ifølge Rødboka AS. For rimeligere biler er fratrekket lavere og for dyrere biler er det høyere. Dieselbiler har om lag 20 prosent lavere fratrekk.

Er bilen underkjørt, fraviker verdien litt mindre enn satsen ovenfor.

Verkstedutgiftene starter normalt å øke fra 75.000 km og frem til om lag 100.000 km for deretter å stabilisere seg. Derfor kan det være gunstig å kjøpe en bil med lav svært kilometerstand for å da nytte av årene før verkstedutgiftene øker på. Derfor bør nok prisjusteringen for over/underkjørte kilometer være større forskjell mellom en bil med 30.000 km og en med 60.000 km enn mellom en bil med 130.000 km og 160.000 km.

   KONTRAKT: Skriv alltid kontrakt. Alt som selgeren forteller muntlig må ned i kontrakten. Muntlig skryt er for så vidt juridisk bindene, men ender gjerne opp som påstand mot påstand.

   EU-GODKJENT, ÅRSAVGIFT OG RETTMESSIG EIER: Sjekk  om bilen er EU-godkjent, om årsavgiften er betalt og navnet på bilens eier ved å sende REGNR (mellomrom) og bilnummeret på SMS til 2282. Men husk på at EU-kontrollen sier lite om bilens tekniske stand, kun at bilen er lovlig å kjøre med. Be selger viser identifikasjon.

   HEFTELSER: Sjekk om bilen har heftelser (samme dag som du betaler) på internett, eller sende REGNR (mellomrom) og bilnummeret på SMS til 2121. Heftelser betyr at bileieren har tatt opp lån med pant i bilen, lån som kjøperen da overtar.

   ANNONSEN: Ta vare på annonsen og eventuell epost- SMS-korrespondanse. Alt som selger har skrytt på seg, forplikter. Selger kan ikke skylde på at han/hun ikke visste. Er det avvik fra hva selger har sagt, har du klagerett.

   FORSIKRING: Husk å bestille forsikring før du hente bilen.

   EIERSKIFTE: Selgeren skal sende salgsmelding i posten (til nærmeste trafikkstasjon) eller leveres på en av trafikkstasjonene senest tre dager etter eierskifte. Selger kan også benytte vognkortets del 2 som salgsmelding. Kjøperen beholder vognkort del 1. Vognkort del 2 skal uansett sendes inn til trafikkstasjonen før omregistreringen kan fullføres.

Ved omregistrering utstedes et midlertidig vognkort, dette skal den nye eier oppbevare frem til det nye vognkortet blir tilsendt per post. OBS! Du kan ikke kjøre utenlands med det midlertidige vognkortet.

Resten du må vite om bruktbilkjøp

Privatkjøp - betaling

Privatkjøp - rettigheter

Kjøpsrettigheter - oversikt

Salg av bruktbilen - formalitetene

Skal du kjøpe ny eller brukt bil?

Bruktbilpriser

Kalkulatorer:

Bilkostnadskalkulator brukt bil
Kalkulatoren hjelper deg til å beregne de årlige utgiftene på bruktbil. Her finner du felter for alle kostnadskomponenter på bil. Kalkulatoren kan også beregne sannsynlige reparasjonsutgifter ut fra bilklasse og kjørelengde.

Bilkostnadskalkulator ny bil
Kalkulatoren hjelper deg til å beregne de årlige utgiftene på ny bil. Her finner du felter for alle kostnadskomponenter på bil. Kalkulatoren kan også beregne sannsynlige reparasjonsutgifter ut fra bilklasse og kjørelengde.

Bilmodellvalgkalkulator
Kalkulatoren gir deg svaret på hvor mye du kan spare på gå én bilmodellklasse ned.

Privatleie av bil - kalkulator
Kalkulatoren sammenligner kostnadene ved å leie eller eie bilen over en treårsperiode.

Bilkollektivkalkulator
Kalkulatoren beregner hva du kan spare på å gå inn i et bilkollektiv, istedet for å eie bilen selv.

Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere