NA24.no

Smekk til Rema 1000 - får ikke kalle seg «billigst»

KRASS KRITIKK: Rema 1000 har ifølge Forbrukerombudet drevet ulovlig markedsføring. Dette er en av deres butikker i Christian Krohgs gate i Oslo.
KRASS KRITIKK: Rema 1000 har ifølge Forbrukerombudet drevet ulovlig markedsføring. Dette er en av deres butikker i Christian Krohgs gate i Oslo. Foto: Scanpix, faksimile Forbrukerombudet
Sist oppdatert:
Billigkjeden brukte villedende reklame, mente konkurrenter. – Vi ber dere umiddelbart om å gjennomgå all markedsføring, sa Forbrukerombudet til Rema 1000.

Per Roskifte, konserndirektør i NorgesGruppen.

I dokumenter Nettavisen har fått innsyn i går det frem at Forbrukerombudet har mottatt flere klager på Rema 1000-kampanjer, der de på generelt grunnlag har hevdet «å være billigst» av dagligvarekjedene.

I ett av brevene fra ombudet får Rema 1000 i klare ordelag ordre om å endre markedsføringen.

Billigkjeden har blant annet annonsert i riksdekkende medier med teksten «Norges laveste priser», selv om de har vunnet pristester som er begrenset til enkelte geografiske områder. Testene har også bare tatt for seg et begrenset antall varer, noe som ifølge markedsføringsloven ikke er tilstrekkelig til å kunne kalle seg «billigst», ifølge Forbrukerombudet.

Rema 1000-kampanjen fikk konkurrentene Coop og NorgesGruppen, som blant annet eier KIWI, til å se rødt.

Kristin Paus, kommunikasjonsdirektør i Coop.

Coop: – Rema villedet forbrukerne

–Vi er veldig opptatt av at spillereglene følges. Det er viktig å ha dokumentasjon og fakta på plass når man kommuniserer med forbrukerne. Ikke minst er det viktig med gjensidig respekt med tanke på at det er knalltøff konkurranse i dette markedet, sier konserndirektør i NorgesGruppen Per Roskifte til Nettavisen.

–Vi klaget fordi Rema 1000 kjørte en reklamekampene som vi mener villedet forbrukerne, og kom med påstander som bygget på uriktige premisser. Vi heier på prissammenligninger og lave priser, men da må markedsføringen gjøres på en rettferdig måte, sier kommunikasjonsdirektør i Coop Kristin Paus til Nettavisen.

Forbrukerombudet mener billigkjeden har brutt markedsføringsloven fordi de blant annet bare tar utgangspunktet i enkeltstående matbørser, som pristestene til enhver.no (Stavanger/Sandnes) og VG sin matbørs (Oslo), når de hevder å være «billigst». Annonsene har gått på riksdekkende TV, nettmedier og aviser. Forbrukerrådet viser blant annet til at det må komme tydelig frem i annonseringen hvor i landet de ulike pristestene er hentet inn, og hvilke datoer de gjelder, noe billigkjeden ikke har gjort i tilstrekkelig grad.

ULOVLIG REKLAME: Rema 1000 får ikke lov å annonsere med "laveste priser". Ap-nestleder Hadia Tajik (t.v.) og VGs kommentator Shazia Sarwars har ikke noe med denne saken å gjøre.

Forbrukerombudet: – Tviler på Rema-påstander

Nå har billigkjeden fått smekk på fingrene av Forbrukerombudet, og får ikke lenger lov å kalle seg «billigst». Dette kommer tydelig frem i et brev sendt til Rema 1000, datert 21. april i år.

Billigkjedens kommunikasjonssjef Marianne Moen nekter å bidra til noen som helst form for direkteintervjuer,  og vil bare at Rema 1000 skal gi svar per mail.

Marianne Moen, kommunikasjonssjef i Reitangruppen.

–Vi har fokusert på å gi forbrukerne lavest mulig priser, og at kundene bør få informasjon om hvor de normalt kan få de laveste prisene. Vi har nå valgt å omformulere enkelte deler av markedsføringen etter dialog med Forbrukerombudet, skriver Moen i en mail, men sier vi skal tillegge salgsdirektør Thomas Harsvik sitatene.

I brevet fra Forbrukerombudet heter det blant annet:

«Påstander om lavest pris er også brukt mer generelt og det kan vises til påstander om kvalitetsvarer til laveste pris, kyllingmiddag til laveste pris, helgehandelen til laveste pris og den ferskeste sjømaten til laveste pris. Forbrukerombudet tviler på at Rema kan dokumentere disse påstandene (…).»

Her kan du lese hele brevet.

Før billigkjeden fikk det krasse brevet fra Forbrukerombudet ble det holdt et møte i ombudets lokaler i Nydalen i Oslo. Her fikk Rema 1000 beskjed om å fjerne «billigst»-påstandene fra deres markedsføring. Men dagligvarekjeden fulgte ikke opp, og i brevet fikk de passet påskrevet av Forbrukerombudet:

«Som forelagt dere i møtet har vi registrert at Rema fremdeles aktivt benytter påstander om «laveste pris» en rekke steder i markedsføringen, deriblant på TV, egne hjemmesider og egne Facebook-sider. Enkelte steder benyttes påstandene i tilknytning til enkeltsåtende varer (…).»

– Markedsføringen må ha skikkelig referanse

– For at en dagligvarekjede skal kunne si at de generelt er billigst så må de være billigst på hele utvalget i butikken. Det er det ingen av dagligvareaktørene som er i dag. Hvis de komme best ut i en pristest så kan de hevde å være billigst på varene testen gjelder, men da må markedsføringen ha en skikkelig og tydelig referanse til den spesifikke pristesten, forklarer fagdirektør i Forbrukerombudet Jo Gjedrem til Nettavisen.

Jo Gjedrem, fagdirektør Forbrukerombudet.

I slutten av brevet får billigkjeden følgende klare beskjed

«Vi ber dere umiddelbart om å gjennomgå all markedsføring og fjerne påstander som dere ikke allerede har sikker dokumentasjon for.»

I det siste svarbrevet fra Rema-advokatene er det en mer ydmyk tone, og det påpekes at de skal fjerne eller endre annonsene.

– Vi valgte å være offensiv i markedsføringen, selv om muligheten for å måtte endre på dette var til stede. Rema 1000 har fokusert på å gi kundene lavest mulig priser. At vi er billigste matbutikk, skal vi fortelle med uforandret styrke, hver gang vi kan henvise til en kilde, skrive Moen i mailsvaret til Nettavisen.

Her kan du lese Rema 1000s siste svarbrev.

Forbrukerombudet mener de har gjort jobben sin, og er førnøyd med at Rema 1000 har tatt innover seg kritikken.

–Vi er glad for at de nå endrer markedsføringen. Vi har kvalitetssikret at de har gjort det fra vår side, og det ser ut til at de har fulgt opp det som skal være praksis, avslutter Gjedrem.

Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere