Smilefjes en suksess for elektrogigant

Foto: Elkjøp Nordic AS

- Vi vil finne ut hvordan vi kan bli bedre gjennom smilefjes, sier Øystein Schmidt.

Elektronikkjeden Elkjøp skal finne ut hvordan de kan bli enda bedre ved hjelp av fire smilefjes i forskjellige farger.

Ved hjelp av de fire smilefjesene kan kundene enkelt komme med tilbakemeldinger til elektronikkjeden.

- Vi vil bli bedre
- Grunntanken med metoden er å finne ut hvordan vi kan bli bedre. Vi ville ha en metode som er enkel i bruk og som folk flest kan hjelpe oss med uten at det krever så mye av dem. Stativene står beleilig til i butikken, er enkel og folk forstår de fort, sier Øystein Schmidt, kommunikasjonssjef i Elkjøp, til Nettavisen NA24.

Foto: Privat

Anretningen består av et lite stativ som står plassert på vei ut av butikken eller varelagrene til Elkjøp. Det er fire smilefjes på hvert stativ, alle i forskjellige farger. Man kan se fra fargene hva som betyr fornøyd og hva som betyr misfornøyd.

Det eneste som trengs fra kunden er et trykk på den knappen man mener passer best til opplevelsen hos Elkjøp.

- Vi håper at så mange av våre kunder som mulig bruker et lite sekund på å fortelle oss hvor flinke vi var til å yte service akkurat da de var innom. På den måten skal vi bli enda bedre og gjøre kundene enda mer fornøyd, sier administrerende direktør i Elkjøp Norge Andreas Niss, i en pressemelding.

Foto: Privat

Maskinene er ment å være like enkelt som å trykke på like-knappen på Facebook. Nå har Elkjøp plassert til sammen 180 stativet rundt om i Norge, Sverige, Finland, Danmark, Tsjekkia og Slovakia.

Mange svar allerede
Med denne metoden får man ikke vite hva det er kunden er fornøyd eller misfornøyd med. Schmidt forteller at denne metoden vil være effektiv for å få en annen type svar enn hva de fikk tidligere med utdypende tilbakemeldinger.

Happy or Not metoden gir Elkjøp muligheten til å gå ned på små marginer for å se hva de gjorde feil. For eksempel hvis kundetilfredsheten går ned mellom 16 og 18 på hverdager så kan Elkjøp kontrollere at de har tilstrekkelig med personal til disse tidene. I tillegg blir det tydelig at tilgang til produkter som er på tilbud påvirker kundetilfredsheten.

- Vi måler kundenes tilfredshet på en rekke andre måter, og det har vi gjort lenge, men dette vil gi oss ytterligere informasjon og annen informasjon. I tillegg får vi svaret der og da, like etter at butikkopplevelsen er over, sier Schmidt.

Stativene har stått ute i butikkene i overkant av én måned allerede. Hele 80.000 har trykket på smilene av disse har 82 prosent trykket på det grønne smilet.

- Det har kommet en god del svar allerede. Vi er glade for at folk svarer at de er så fornøyde. Stativene har blitt tatt godt imot av kundene i butikkene, men det tar litt tid før kundene blir vant med å bruke stativene, sier Schmidt.

Han forteller at i de beste butikkene var over 90 prosent av respondentene fornøyde med opplevelsen hos Elkjøp.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.