Smørsalget til himmels

Styreleder Trond Reierstad i TINE

Styreleder Trond Reierstad i TINE Foto: Tine

Tine selger smør som aldri før og økte salget med hele 20 prosent.

Tine fortsetter den stabile utviklingen med et driftsresultat i første kvartal 2012 på 273 millioner kroner. Dette er 12 millioner kroner høyere enn samme kvartal i 2011. Det gode salget av hvitost og matlagingsprodukter fortsetter, mens vi ser en videre nedgang i salget av søtmelk, heter det i en melding.

FØLG NA24 PÅ FACEBOOK

Nesten fem milliarder

«Omsetningen i første kvartal ble 4766 millioner kroner, en økning på 4,5 prosent sammenlignet med samme periode i 2011. Veksten i salgsinntektene kan i hovedsak knyttes til Meieri Norge. Driftsresultatet for TINE Gruppa ble i første kvartal 273 millioner kroner, som er en forbedring på 12 millioner fra 2011. I resultatet ligger gevinsten fra salget av Salmon Brands AS», skriver Tine i en melding.

Salget av ost fortsetter den gode utviklingen fra i fjor. Det er fortsatt de store merkene Norvegia og Jarlsberg som driver veksten.

«Videre ble lanseringen av brunostvariant «Millom» godt mottatt i markedet og bidro positivt til salget av brunostene», skriver Tine.

Salget av matlagningsprodukter fortsetter den gode utviklingen fra 2011, særlig innen områdene Fløte, Rømme og Ferske oster.

«Etter en krevende periode var TINE igjen leveringsdyktig på TINE Smør fra slutten av januar, og salget av TINE Smør i første kvartal var 20 prosent over fjoråret», skriver Tine.

Forverring i USA og Sverige

Salgsinntektene internasjonalt var 479 millioner kroner i første kvartal 2012, en økning på 66 millioner. Driftsresultat i første kvartal ble minus 1 million, en reduksjon på 5 millioner fra 2011. Hovedårsaken til nedgangen er resultatforverring i USA og Sverige.

Salgsinntektene internasjonalt utgjorde i første kvartal om lag 10 prosent av TINEs totale driftsinntekter.

Salgsinntektene for annen virksomhet i første kvartal 2012 var 487 millioner kroner, som er 6 millioner høyere enn første kvartal 2011. Driftsresultatet i første kvartal ble på 55 millioner, en forbedring på 90 millioner i forhold til samme periode i 2011. Forbedringen knytter seg til gevinsten fra salget av Salmon Brands og resultatforbedring i Diplom-Is

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mest lest på Økonomi

Annonsebilag