NA24.no

Snart stappfullt på Norwegian

Sist oppdatert:
Syke SAS-piloter gjør det snart umulig å få plass hos flyselskapet Norwegian.

I februar fløy nemlig lillebror i det norske flymarkedet med rundt 80 prosent belegg. Det betyr at 8 av 10 Norwegian-seter var fylt av feriehungrige nordmenn i februar.

Sammenlignet med februar i 2005, steg kabinfaktoren med hele 13 prosent. Det er nærliggende å tro at syke SAS-piloter har bidratt til trafikkveksten i Norwegian, men ledelsen tror ikke denne effekten har vært så stor.

- Vi er svært godt fornøyd med tallene. Vi har hatt en jevn stigning de siste månedene, men det kan vel ikke utelukkes at problemene i SAS har spilt en liten rolle. Men det er for tidlig å si hvor mye dette har påvirket vår trafikk, sier informasjonsdirektør Anne Grete Ellingsen i Norwegian.

Flere plasser
Økningen i kabinfaktoren skjer parallelt med at Norwegian har økt kapasiteten med 53 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

Totalt reiste 314.905 passasjerer med Norwegian i forrige måned, en økning på hele 82 prosent.

Nye ruter har bidratt til den enorme veksten.

- Økningen i passasjertrafikk, produksjon og passasjervolum henger sammen med selskapets ekspansjon og oppstart av nye ruter i perioden mars 2005 til februar 2006, samt tilpasning av produksjonen og stadig økende passasjertilgang, skriver Norwegian i en pressemelding.

Best på utland
Norwegian gjør det for tiden best på sine utenlandsruter.

Kapasiteten er siden i fjor økt med 99 prosent, men likevel øker belegget. I februar var kabinfaktoren på utenlandsrutene hele 82 prosent, mot 67 prosent i 2005.

Passasjertrafikken på utenlandsrutene økte med hele 144 prosent.

Innenlandstrafikken økte med 36 prosent.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere