NA24.no

Snørik vinter gir XXL-fest


XXL-SJEF: Fredrik Steenbuch.
XXL-SJEF: Fredrik Steenbuch. Foto: Terje Pedersen (NTB scanpix)
Sist oppdatert:
Vinteren i fjor var et sorgens kapittel for XXL, men nå slår sportsgiganten kjempesterkt tilbake.

ALNABRU (Nettavisen): -Vi hadde en veldig, veldig utfordrende start på fjoråret, men nå synes jeg vi har hentet oss bra inn. Det er mye morsommere å være sportshandler når du har en god vinter, sier en fornøyd konsernsjef i XXL, Fredrik Steenbuch til Nettavisen.

Sportsgiganten XXL la frem nye tall onsdag. De viste blant annet at inntektene til XXL var 756 millioner kroner i januar 2018, en oppgang på svimlende 26,2 prosent sammenliknet med samme måned i fjor.

Det skyldes den snørike og kalde vinteren i Norge og deler av Sverige og Finland. 

Vinteren 2016/2017 var det snøfattigste på mange år, noe som gikk hardt utover XXLs resultater. Det førte til at selskapet for første gang siden 2014 tapte penger i et kvartal. 

- For et år siden ga vi nærmest produkter vekk og vi prioriterte volum på bekostning av marginer. Det var helt vilt, sier Steenbuch.

Les også: Kjempesmell for XXL

Oppgang

Årets vinter, derimot, er det stikk motsatte.

- Vi ser betydelig bedre marginer enn i fjor. Prisene er høyere nå enn de var i fjor på samme tid og det vil de være fremover også, sier Steenbuch.

- Vi skjønte fort at det ble vinter og begynte å kjøpe. Vi er leveringsdyktige, men noe av konkurrentene våre begynner å gå tomme, sier han.

Han sier at dessuten at en fordel med den dårligere vinteren i fjor er det skapte et etterslep hos mange nordmenn.

- Folk som ikke kjøpte ski i fjor, gjør det i år. Er det noen sportshandlere som går dårlig nå, har de alvorlige problemer, sier Steenbuch.

Selskapets tall for 2017 er heller ikke til å kimse med.

I fjerde kvartal 2017 økte selskapet inntektene med svært solide 17 prosent til 2.526 millioner kroner. Det er drevet primært av netthandel, som økte med 40 prosent, kombinert med nye butikker, blant annet i Østerrike. 

- Godt jobbet, Norge

Selskapet trekker frem en sterk Black Friday som en av grunnene til oppgangen i fjerde kvartal.

Les også: XXL skuffer etter kald vår

- Norge skiller seg  ut med en solid utvikling, sier Steenbuch, som viser til at at snø og kulde hadde positiv effekt på salget i desember, kombinert med suksessen fra Black Friday.

- Det er imponerende å forbedre på allerede gode tall, så sier bare "godt jobbet, Norge", sier Steenbuch.

Driftsresultatet er på 285 millioner kroner, opp fra 247 millioner kroner i samme kvartal året før.

Selskapet åpnet et nytt marked i fjor, med butikker i Østerrike. Selskapet omsatte for 69 millioner i kvartalet, men driftsresultatet var på negative 33 millioner kroner, noe selskapet mener bare skyldes kostnader ved oppstarten.

-  Vi gjør det bra i Østerrike og bare elsker våre nye østerrikske kollegaer, sier Steenbuch.

Satser tungt på nett

Mange fysiske butikker opplever salgsnedgang som følge av tøff konkurranse fra nett. XXL prøver å motvirke dette ved å selv bli størst på netthandel innen sportssegmentet. XXLs salgsvekst på nett var hele 40 prosent i kvartalet som gikk.

- Vi jobber knallhardt med  å gjøre nett til en større og større del av sjappa. Før åpnet vi så mange butikker som vi klarte, nå åpner vi så mange som vi må for å vokse. Det er et skifte i detaljhandel nå, sier Steenbuch.

Han tror imidlertid rene nettbutikker også har sine ulemper.

- Returer og frakt er mye dyrere. Det beste konseptet er nett og butikk i perfekt balanse, sier han.

Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere