NA24.no

Snutter kan gi milliardsmell

YouTube
YouTube
Sist oppdatert:
Og seerne er ikke villig til å bidra.

Googles YouTube kan tape rundt 470 millioner dollar - drøyt 3,1 milliarder kroner - i 2009, meldte Credit Suisse i en rapport fredag.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

På tross av sin markedsleder posisjon på nett klarer ikke selskapet å omgjøre trafikken til inntekter, melder analytikerne i investeringsdelen av den sveitsiske banken.

Meld deg på NA24 Propagandas nyhetsbrev

Selv om inntektene vil øke med 20 prosent i år for videonettstedet blir en antatt omsetning på 240 millioner dollar for lite.

Båndbredde tar halvparten
Kostnadene til båndbredde, lisenser, maskinvare og markedsføring vil gjøre tallene røde ved årets slutt. Totalt 711 millioner dollar har analytikerne i Credit Suisse regnet seg fram til.

Bare båndbredden drar av gårde med 51 prosent av kostnadene - rundt én million dollar hver dag.

Og med slike tall haster det for selskapet å snu seg.

Måtte fjerne reklame
Ifølge Mashable har YouTube innført en rekke nye annonseformater. Men det hjelper ikke.

Noen av de nye formatene er absolutt ikke populære.

Reklamesnutter i enkelte videoer, som ikke lar seg spole over, har skapt kommentarstorm, som igjen har ført til at YouTube har måttet fjerne reklamen, viser en gjennomgang NA24 har foretatt av en rekke videoer på nettstedet.

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere