*Nettavisen* Økonomi.

Søker nasjonal plattform

Edda vurderer å starte en nasjonal nettavis, enten på egen hånd eller ved oppkjøp.

25.01.08 07:14

Edda Media har mange lokalaviser, men mangler en nasjonal nettavis i kampen om nettbrukerne.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Lettelse
Under Eddas lederseminarer hvor Edda Medias redaktører treffes er fremtiden på nett ett av de heteste samtale temaene. Da redaktørene møttes for litt over ei uke siden ble en nasjonal nettplattform med og uten Dagsavisen drøftet.

- Vi ble lettet da vi kunne diskutere plattform uten Dagsavisen, sier en redaktør til NA24 Propaganda.

Tidligere i uken ble det klart at Edda og Dagsavisen likevel ikke vil gå sammen i form av et oppkjøp.

Les også: Bryter forhandlingene

Mulig oppkjøp
Dermed står Edda Media igjen på bar bakke. De nærmeste Edda Media har nasjonale nettprodukter per i dag er rubrikkstedet Tinde.no og sportsnettstedet Speaker.no. I tillegg har mediekonsernet flere mindre nettsteder som Hardware.no og sine lokalaviser rundt om i landet.

Men noen nasjonal plattform har mediekonsernet enn så lenge ikke.

- Vi har jo sagt at vi ønsker en nasjonal posisjon på nett. Og det er tre måter å oppnå det på; kjøpe, videreutvikle og å starte noe helt nytt fra grunnen av. Og alle tre alternativ er til løpende vurdering, sier direktør for utgiverspørsmål i Edda Media, Stig Finslo til NA24 Propaganda.

Ett av nettstedene som kan være aktuelle å kjøpe opp kan være Start.no hvor Dagbladet er en av to eiere. Alternativet Edda ifølge Aftenposten vurderer er å kjøpe en majoritetspost i selskapet fra Majoritetseier Powertech.

Les også: Idékonkurranse leder mot oppkjøp

Pressebyrå
Dersom det ikke blir noe oppkjøp kan det være at mediekonsernet starter en egen nettavis fra bunnen i konkurranse med Aftenposten, Dagbladet, Nettavisen og VG.

Etter det NA24 Propaganda forstår vil Avisenes Pressebyrå være sentral i oppbyggingen av en eventuell nettavisen mediekonsernet starter.

- Det har jeg ingen kommentar til, sier Finslo.

Intern konkurranse
I fjor høst arrangerte Edda Digital en nettkonkurranse hvor selskapet etterlyst god ideer til nettkonsepter.

Les også: Edda priset gründere

Det kan bety at det kommer flere nye nettsteder fra medieselskapet. Men om det er disse nettstedene som kommer først, eller en nasjonal plattform vil Finslo ikke ut med.

- På mange måter blir det umulig spørsmål, for her skjer det på sett og vis noe hele tiden så det blir vanskelig å lage en intern konkurranse, sier han.

Allianse
Det siste halvåret har sett konstellasjoner oppstå i form av Mediehuset Nettavisen, hvor TV 2 har gått sammen med sine eiere A-pressen og Egmont for å styrke sin posisjon på nettet. En allianse utelukkes heller ikke hos Edda.

- Ja, slik utviklingen i det norske mediebildet er på nettsiden gjør jo ikke det mindre aktuelt, eller våre tanker rundt nasjonale plattformer. Men igjen er det jo tre muligheter.

Har du medietips? Ta kontakt med NA24 Propaganda

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.