NA24.no

Soler seg for 350 millioner

Sist oppdatert:
Solen setter Oslo-borgerne i fyr og flamme denne helgen. Men vi hungrer stadig etter mer falsk sol.

GRATIS OPPSETT: Les NA24 på mobil

Hvert år soler nordmenn seg for 350 millioner kroner, anslår Solarieforeningen, solbransjens eget fagorgan.

NA24 - din næringslivsavis

Og det er før helgen fargen skal sikres.

Forsommeren er høytid for solariebruk, og jakten på det berømte underlaget intensiveres før ferien.

70 prosent av oss har det å se bedre ut som største motivasjon for innta en svett solseng, mens fem prosent mener solarium hjelper mot depresjon, viser en undersøkelse Geelmuyden. Kiese har gjort for bransjeorganet.

Luksussol
Den typiske solariumsbrukeren er ifølge undersøkelsen både lavt utdannet og lavtlønnet, under 30 år og fra Nord-Norge.

Men stadig flere solstudioer retter seg mot et helt annet segment: Nå er også luksussol blitt trend i Norge.

SunFactory har det siste halve året åpnet to solstudioer i Oslo som bevisst retter seg inn mot pengesterke og kvalitetsbevisste kundegrupper. Et av studioene er strategisk plassert ved siden av BI på Nydalen.

- Hver seng koster 350.000 kroner. Vi har spesialdesignede møbler laget av interiørarkitekter og har generell fokus på design, sier Øyvind Birkeland.

Gjør som Jan Thomas
Luksussolstudioet har allerede tiltrukket seg kunder som alltid solbrune Jan Thomas, Helene Rask og Aylar Lie, skal vi tro Birkeland.

- Så nordmenn er ikke bare ute etter å bli brune fortest mulig, samme hvordan?

- Det er nok mange som tenker slik, og vi kunne sikkert tjent mer penger på å bare finne et rom og puttet inn så mange billige solarier som mulig. Men vi ville starte noe vi var stolte av, noe for seg selv, sier han.

Solstudioet ha åpningstider som Seven-Eleven, og ifølge Birkeland kommer de fleste kundene etter klokken ni.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere