I februar ble det besluttet av Mondelez at den folkekjære sjokoladen Lohengrin skulle tas ut av produksjon på grunn av lite etterspørsel. Det fulgte til store reaksjoner.
Facebook-gruppen «Lohengrins venner» ble opprettet i et forsøk på å påvirke produsenten til å omgjøre beslutningen om å ta sjokoladen ut av produksjon. Gruppen har per lørdag nesten 15.000 medlemmer, og det er flere innlegg som snakker varmt om sjokoladen.
- Det er noen ting som peker seg ut. Først og fremst det helt ordinære, at det er en smak man vil savne. Det mer spesielle er historien som forsvinner med Lohengrin. At en arkitekt blir ansatt for å designe en sjokolade til en visning på Nationaltheatret er spesielt, uttalte grunnleggeren av Facebook-gruppen «Lohengrins venner», Ståle Botn, til Nettavisen da saken først ble omtalt.

Freia slår tilbake mot sjokoladeaksjonister: - Hvor mange har dere kjøpt?
Solgte Lohengrin for 10.000 kroner
Det er ikke bare hos Facebook-gruppen at sjokoladen engasjerer.
Også den nettbaserte dagligvarebutikken Kolonial.no merker en økning i antall salg av Lohengrin.
- Torsdag 28. februar fikk vi en ordre på rundt 10.000 kroner for Lohengrin, sier kommersiell direktør i Kolonial.no, Tor Erik Aag, til Nettavisen.
- Sjokoladen har denne uken klatret opp som nummer 40. mest solgte produkt i denne nettbutikken. Det er et høyere enn salg av kjøttdeig og ost, sier kommunikasjonsdirektør i Kolonial.no, Louise Fuchs, i en e-post til Nettavisen.
Aag opplyser at totalt har salget av Lohengrin økt med 40 ganger i februar, sammenlignet med salget av sjokoladen i januar.
- Dette er langt i overkant av hva vi har solgt tidligere. Det er tydelig at det finnes veldig sterke tilhengere av denne sjokoladen. Denne hamstringseffekten kan kanskje få Mondelez til å tenke seg om, forteller Aag.
Smart sparetips sørget for 150.000 ekstra på konto
Endrer ikke beslutningen
Da Nettavisen snakket med Mondelez i forrige uke, var de imidlertid krystallklare på at beslutningen ikke vil endres.
- Det er imponerende med et så stort engasjement i den gruppen. Vi har likevel ingen tro på at salget økes dersom sjokoladen kommer tilbake i hyllene, uttalte nordisk kommunikasjonsdirektør i Mondelez, Celin Huseby til Nettavisen.

Is-test: - Denne er en skikkelig sjokolade-innertier!
Hun opplyste også om salget av sjokoladen - som har vært på markedet siden 1911 - har sunket år for år, og at de egentlig har bestemt at de ikke skal gå tilbake uansett.
Ikke bare å skru på maskinen igjen
Engasjementet for Lohengrin har ikke akkurat sunket den siste uka, og Nettavisen tok lørdag kontakt med Mondelex for å høre om de fortsatt hadde bestemt seg for at sjokoladen ikke skal begynne å produseres igjen.
- Vi er klare på at vi ikke går tilbake på avgjørelsen. Salgsbølgen vi opplever nå, er nok et resultat av at folk vet at dette er siste mulighet for å kjøpe Lohengrin, sier Huseby til Nettavisen, og legger til:
- Produksjonen ble avsluttet i oktober/november 2018, så det er dessverre ikke bare å skru på maskinen igjen for å møte etterspørselen som noen tror.
