*Nettavisen* Økonomi.

Solgte luksusvarer for 500 millioner kroner

Foto: Alexander Winger (Mediehuset Nettavisen)

- Det er helt sinnssykt, sier gründeren.

Det går oppover for Ørnulf Høyer om dagen.

Foruten å stå bak de mange Høyer-butikkene rundt om i Norge, har klesgründeren etablert merkevarehuset Eger samt åpnet det som skal være Skandinavias største «Marc by Marc Jacobs»-flaggskipbutikk, i hjertet av hovedstaden.

Satsningene har vært en suksess.

Mens Høyer omsatte varer for 231 millioner kroner i 2011, dro han inn 360 millioner kroner året etter.

Tallene for 2013 viser at omsetningen nærmer seg 500 millioner kroner med stormskritt - ett mål kleskongen egentlig ikke hadde satt seg fore for å oppnå før i 2016.

- Vi omsatte for 483 millioner kroner i fjor. Det er helt sinnsykt, sier Ørnulf Høyer, til Nettavisen NA24.

Nå planlegger han å utvide sin virksomhet med flere butikkmeter med luksusvarer - blant annet i Oslo og i Bergen.

- Selv med de store flatene på Eger så trenger vi mer plass, for det er fortsatt veldig stort trykk. Vi lager en tredjeetasje i Eger-bygget på 600 kvadratmeter som vi kaller «Womans Heaven». Vi åpner i juli., sier Høyer.

- I Bergen skal vi åpne en 1.300 kvadratmeter stor og flott butikk, opplyser han videre.

- Folk gikk «mann av huse»
I «Marc by Marc Jacobs»-butikken har det vært stor trafikk de siste månedene.

Spesielt i desember var betjeningen travelt opptatt. Tre og en halv million ble det omsatt for i konseptbutikken. Måneden før ble det solgt varer for drøye millionen.

- Folk gikk «mann av huse» for å kjøpe luksusvarer i desember. Det er flere og flere som vil ha den typen varer, sier Høyer, som opplyser om at det til stadighet er ventelister på luksusveskene fra den amerikanske designeren.

- Ja, det er ventelister på «Marc by Marc Jacobs»-veskene, av og til må man vente tre til fire måneder på vesken. Årsaken er at vi får kjøpt inn et begrenset antall av veskene. Vi kan gjerne ville kjøpe varer for 1 millioner kroner, men så får vi bare handle for 800.000. derfor blir det ventelister, og vi kjøper inn mer enn de fleste andre butikker, sier Høyer, som opplyser om at det først og fremst er kvinner som handler disse veskene.

Den norske befolkningen har også fått øyene opp for både Alexander Wang og Michael Kors, skal vi tro gründeren som nå vil satse mer på sosiale medier for å nå kundene.

- Vi har sendt ut en spørreundersøkelse, og vi prøver å kartlegge hvordan vi skal spisse markedsføringen. Det vi har funnet ut er at vi må nå de under 40 år via sosiale medier, opplyser Høyer.

Selger mindre
Det er derimot ikke bare Høyer som drar inn millionbeløp på nordmenn.

Louis Vuitton, for eksempel, solgte vesker og klær i den Norske hovedstaden for vel 65,7 millioner kroner i 2012. Mulberry omsatte for 35,7 millioner kroner.

Fjorårets tall har ennå ikke blitt gjort tilgjengelig i fullt format, men tidligere i år ble det kjent at den britiske merkevarehuset Mulberry sliter med omsetningen i visse markeder.

Det totale salget falt med syv prosent i perioden 30. november til 25. januar, noe som bidro til at aksjeverdien falt ned på et nivå man ikke har sett maken til på fire år.

Det at produktene er blitt mer kostbare, og mindre etterspørsel fra Sør-Korea får skylden for det sviktende salget.

Selskapet ønsker ikke å gå ut med detaljert informasjon om hvordan salget har vært i Skandinavia, men Dan de Belder i det britiske PR-selskapet Pelham Bell Pottinger, som representerer Mulberry, påpeker at selskapets totale internasjonal salg har økt i samme periode.

- De eneste områdene hvor slag har vært skuffende er den britiske detaljhandelen og det koreansk engrossalget, sier han, i en e-post, til Nettavisen NA24.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.