NA24.no

Solid nedtur for Rema 1000


TAPER MARKED: Ole Robert Reitan og Rema 1000 mister fotfeste i dagligvarebransjen. Her er Reitan under Arendalsuka i 2014.
TAPER MARKED: Ole Robert Reitan og Rema 1000 mister fotfeste i dagligvarebransjen. Her er Reitan under Arendalsuka i 2014. Foto: Tor Erik Schrøder (NTB scanpix)
Sist oppdatert:
For matvaregiganten ble 2017 et «annus horribilis» – et fryktelig år.

Ferske tall fra analysebyrået Nielsen, som er ansvarlig for oversikten over dagligvaremarkedet, viser at Rema 1000 ble taperen i 2017.

  • Rema 1000 faller 1 prosentpoeng til 23,4 prosent markedsandel.
  • Norgesgruppen øker 0,8 prosentpoeng, opp til 43,1 prosent andel.
  • Coop vokser med 0,3 prosentpoeng, og får med det en markedsandel på 29,7 prosent.
  • Lillebror i dagligvaremarkedet, Bunnpris, taper 0,1 prosentpoeng, og har nå en markedsandel på 3,8 prosent.


Rema 1000 hadde altså en nedgang i markedsandelen på 1 prosentpoeng. Med det sitter Rema med 23,4 prosent av det norske dagligvaremarkedet.

Les også: Rema 1000 helt til bunns i omtale-kåring

Utviklingen er også dårlig nytt med tanke på at Rema var den paraplykjeden som etablerte flest nye butikker i 2017. Hele 33 butikker så dagens lys.

Rema-sjef Ole Robert Reitan må tilbake til 2013 for å finne en lavere markedsandel. Den gang hadde butikkene i Reitan-imperiet 23,1 prosent markedsandel.

– Som vi har sagt flere ganger tidligere var 2017 et røft år – nå gleder vi oss over den gode utviklingen vi har hatt i 2018 der vi ser at stadig flere kunder kommer til oss for å kjøpe varer til de laveste prisene, sier kommunikasjonsdirektør Mette Fossum i Rema 1000 i en SMS til Nettavisen.

Omsetningen per butikk faller

For butikkeierne svir utviklingen ekstra hardt. Gjennomsnittlig omsetning per Rema 1000-butikk faller fra 72.7 millioner kroner i 2016 til 67,9 millioner kroner i 2017.

Med andre ord kan et overskudd for en butikk være snudd til underskudd i 2017.

Les også: Rema-sjef slutter etter bestevenn-fiasko

Vekstvinneren i 2017 er Norgesgruppen. Matvaregiganten, som blant annet eier Kiwi og Meny, øker markedsandelen med 0,8 prosentpoeng, og kontrollerer nå 43,1 prosent av markedet. Til sammenligning hadde gruppen en markedsandel på 39,3 prosent i 2013.

Åpner 100 nye butikker

Coop tar også et jafs med 0,3 prosentpoeng, men har «bare» 29,7 prosent av markedet. Kjeden hadde også færre butikker i 2017.

– Vi får mange nye kunder, og spesielt yngre kunder. Coop-modellen med delingsøkonomi er blitt kul. Folk liker at overskuddet deles på kundene og at det ikke er rike enkeltfamilier som soper inn enorme summer i allerede overfylte lommebøker, skriver Geir Inge Stokke, konsernsjef i Coop Norge, i en E-post til Nettavisen.

– At vi tar 0,3 prosentpoeng markedsandel er bra, men vi skulle gjerne tatt mer. Vi er best på organisk vekst, med Extra og Obs på de to første plassene, men i fremtiden skal vi også etablere mer. Kundene trenger et sterkt Coop, fortsetter han.

Les også: – Det er kaos for Rema 1000

Kjedekonsepter som eies av Coop er blant annet Obs, Coop Prix og Extra. Sistnevnte skal etablere 100 nye butikker i 2018.


Bunnpris taper også andeler i 2017, men fallet er ikke like stort. Kjeden taper 0,1 prosentpoeng til Norgesgruppen og Coop, men butikkjeden er langt mindre enn sine konkurrenter med sin markedsandel 3,8 prosent.

Nordmenn foretrekker lavpris

Tallene fra Nielsen viser at det er lavprissegmentet som øker mest i 2017. Denne delen utgjør nå 65,7 prosent av markedet.

Til sammenligning taper resten av kategoriene – «supermarked», «nærbutikk» og «hypermarked» – andeler i samme periode.

Hva handler du helst dagligvarer? Si din mening i kommentarfeltet!

Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere