Gå til sidens hovedinnhold

Solid økning for netthandelen

Nordmenn handler flere julegaver på nett.

Ferske tall for e-julehandelen i 2012 viser en markant fremgang. Netthandelen i Norge totalt har økt med rundt 700 millioner kroner i desember. Det viser tall fra DIBS.

Verdien av alle transaksjonene er nå 20 prosent høyere enn sammenlignet med samme måned i 2011. For Skandinavia er den samme tallet på 12 prosent.

– Antallet transaksjoner er jevnt, men verdien går opp. Vi handler dyrere gaver på nettet. Det er ikke lengre bare CD og bøker, sier Henrik Begby Andersen, daglig leder i DIBS Norge til Nettavisen NA24.

Selskapet har ansvaret for betalingsløsningen til mer enn 14.000 nettbutikker, og har rundt 35 prosent av markedet.

– Det er aldersgruppen 25–40 år som handler mest. Menn handler elektronikk og kvinner handler klær, og som regel handles det mer i urbane strøk, sier Begby Andersen.

Nedgang på kjøpesentrene

De solide økningen på nettet står i sterk kontrast til julehandelen ved kjøpesentrene.

Tall fra markedsanalyseselskapet Kvarud viser at omsetningen ved norske kjøpesentre var 1 prosent lavere i desember i fjor sammenlignet med samme måned året før.

(Saken fortsetter under bildet.)

Ikke siden 1980-tallet har julehandelen krympet fra ett år til det neste, kunne Dagens Næringsliv melde i forrige uke.

Venter økning

DIBS e-handelsindeks for 2012 viser at e-forbrukerne har positive forventninger til e-handelen det kommende året. Hele 77 prosent av de norske forbrukerne sier at de forventer å handle for det samme beløpet eller et høyere beløp hos e-butikkene i 2013.

Tilsvarende tall for Danmark og Sverige er henholdsvis 81 og 84 prosent, viser en undersøkelse DIBS har gjort.

Reklame

Denne eksklusive motebutikken har salg bare én gang i året

Kommentarer til denne saken