– Osloringen er anliggende mellom Oslo og Akershus. Mange, spesielt dieselbileierne vil ha grunn til å følge seg lurt. Fra rødgrønne ble de oppfordret til å kjøpe dieselbil og så blir de straffet av de rødgrønne for den samme bilen, sier Solvik-Olsen til NTB.
Partene kom søndag til enighet om innholdet i Oslopakke 3. Bompengene økes fra 2017 og i rushtiden vil det koste 58 kroner å passere med dieselbil og 48 kroner med bensinbil. Prisene er 10 kroner lavere utenom rushtiden.
Les også: - Oslopakke 3 vil gjøre Oslo til en bedre by å bo i
– Usosialt
– Jeg tror nivået vil bli oppfattet som usosialt og problematisk for mange grupper i samfunnet som ikke automatisk får bedre tilgang til kollektivtransport selv om takstene går opp, sier samferdselsministeren.
– De må leve med veldig økt kostnad som kan gjøre dype innhogg i privatøkonomien. Men det blir en sak som Oslo og Akershus må forklare innbyggerne, sier han.
Les også: - Mange vil reagere negativt på Oslopakke 3
Miljøpartiet De Grønne og byrådet i Oslo aksepterer utvidelse av E18, men bare de første to kilometerne fra Lysaker og vestover. Den nye Høviktunnelen som Statens vegvesen foreslo, utsettes.
Les også: Oslopakke 3: - Nederlag for MDG
Oslopakke 3:
- Oslopakke 3 er en felles plan for Oslo og Akershus kollektivtilbud, vei og transport fra 2017-20 36. Etter forhandlinger er Oslo kommune og Akershus fylkeskommune enige om dette:
- Bompengene øker i 2017. I rushtiden vil det koste 58 kroner å passere med dieselbil og 48 kroner med bensinbil. Prisen er 10 kroner lavere utenom rushtiden. Det blir fortsatt 10 prosent rabatt for dem som bruker brikke.
- Det innføres bomavgift på elbil i rushtiden fra 2018, som vil være på 20 kroner. Fra 2020 vil elbiler måtte betale hele døgnet.
- Prisene på kollektivbilletter skal øke mer enn vanlig prisvekst.
- Kapasiteten på E18 utvides med 1,5 kilometer mellom Lysaker og Strand. Det blir et såkalt vekslingsfelt i tillegg til to vanlige bilfelt, et bussfelt og en egen sykkelvei. Statens vegvesens forslag om å bygge en tunnel fra Strand til Høvik kirke blir utsatt.
- Fornebubanen skal påbegynnes i 2017-18 og være klar i 2024. Staten skal betale 50 prosent av kostnadene.
- Det skal bygges nytt sikrings- og signalanlegg i den eksisterende T-banetunnelen under Oslo, noe som betyr økt kapasitet. En ny T-banetunnel under sentrum skal stå klar i 2028. Staten skal finansiere 50 prosent av denne.
- Det skal bygges en ny vei i tunnel fra E18 til Gjønnes, den såkalte Bærumsdiagonalen, som skal redusere trafikk i boligområder og bedre framkommeligheten for bussen. Det forutsettes at trafikken ikke skal øke.
Kilde: NTB
Faglig begrunnelse
Solvik-Olsen sier han er svært glad for at partene er kommet til enighet og at spaden kan settes i jorda allerede om et drøyt års tid.
– Avtalen snakker om hele strekningen og at vi skal begynne å bygge første parsell og at det ikke legges noen restriksjoner eller begrensninger på arbeidet med de videre parsellene, sier han.
Han mener andre forhold rundt utvidelsen er underkommunisert. E18-utbygging handler ikke bare om motorvei, understreker han.
Les også: Oslopakken kan gi rushtidsavgift og ny T-bane
– Bærumsdiagonalen er en av de viktige delene. Så kommer Høvik-tunnelen på et senere tidspunkt, men den oppdelingen er en rent faglig tilnærming fra Vegvesenet, sier han.
Vil se på kollektivavtalen
Statens skal bidra med halvparten av finansieringen av store kollektivprosjekter. Solvik-Olsen vi nå gå nærmere inn i avtalen som er gjort mellom partene for å se på detaljene.
– Dette må vi få oversikt over. Ikke bare alt de har lyst på, men hvordan det skal betales, sier han.
– Vi må forvente en rimelig byrdefordeling her mellom stat, bilister, kollektivreisende, grunneiere og Oslo og Akershus fylkeskommune. Det kan ikke være slik at Oslo sitter og ønsker seg masse ting, men sender regningen til alle andre enn seg selv, sier samferdselsministeren.
Les også: Bompenger også for elbiler i Oslopakke 3
(©NTB)