NA24.no

Sp krever nær 1000 milliarder til vei og bane

Geir Pollestad mener samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen er for passiv i sin inngang til NTP.
Geir Pollestad mener samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen er for passiv i sin inngang til NTP. Foto: Fredrik Varfjell (NTB scanpix)
Sist oppdatert:
Sp: - Solvik-Olsens veiplan er uforståelig defensiv.

Torsdag kunne Nettavisen melde at regjeringen ønsker å gjøre store endringer med Nasjonal transportplan når de nå legger inn bestilling til transportetatene.

Blant de store endringene er et ønske om å ta igjen hele vedlikeholdsetterslepet, og en mulig pott på 876 milliarder kroner over 12 år til samferdselsutbygging.

Les også: Solvik-Olsen vil gjøre enorme endringer i Nasjonal transportplan

- Legger opp til utflating

Planen får tidligere statssekretær i samferdselsdepartementet, og leder i næringskomiteen på Stortinget, Geir Pollestad (Sp) til å reagere.

Han har regnet seg frem til at maksimalveksten i kroner scenarioene samferdselsministeren legger opp til er på 27 prosent - mens den forrige regjeringen snakket om opp mot 45 prosent økning.

- Senterpartiet er svært kritisk til at regjeringen legger opp til en utflating av veksten til samferdsel. Næringslivet i Norge trenger at veksten til samferdsel fortsetter i det tempo som har vært, sier Geir Pollestad til Nettavisen.

- Uforståelig å ikke be om mer

Han påpeker blant annet at i tillegg til det enorme vedlikeholdsetterslepet, skal det satses på enorme prosjekter som ferjefri E39 og økte bidrag til store samferdselsprosjekter i byene.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) er ikke offensiv nok, ifølge Geir Pollestad (Sp).

- Det er helt uforståelig at regjeringen i en slik situasjon velger å ikke be etatene planlegge for en vekst på 45 prosent. Det vil gjøre det svært vanskelig å få løst samferdselsutfordringene i Norge. Det er lite sannsynlig at det blir billigere å bygge veg og bane i Norge, så bevilgningene har definitivt betydning, sier Pollestad.

Vil ha 120 milliarder mer på bordet

Ifølge Pollestad utgjør vekstforskjellen i forslaget som regjeringen nå har kommet med, og det som lå inne i forrige NTP, rundt 10 milliarder kroner i året.

- Det betyr at Senterpartiet vil ha utredet ett alternativ med 120 milliarder mer over 12 år enn det regjeringen legger opp. Sluttresultatet ved behandling av siste transportplan i 2013 ble en vekst på rundt 50 prosent, sier Pollestad.

Det betyr en ramme på nær 1000 milliarder kroner.

Fakta: Regjeringens bestilling av ny NTP

Klikk for å åpne faktaboksen
 
  • Regjeringen ber etatene kartlegge om det er mulig å fjerne alt vedlikeholdsetterslep i løpet av neste NTP-periode.
  • NTP skal ha et perspektiv der en ser frem mot 2050, og det skal utarbeides en egen motorveiplan.
  • Planperioden for NTP utvides fra 10 til 12 år. Dermed vil neste NTP gjelde fra 2018-2029, ikke 2018-2027.
  • Det skal utvikles en egen klimastrategi
  • En vil se på kategorisering av fylkesveier og riksveier på nytt

- Det vil ikke være mulig å opprettholde veksten til samferdsel med et så defensivt utgangspunkt som regjeringen har, avslutter Pollestad.

Han mener det kan bli skadelig om en utreder for lite.

- Problemet med å utrede for lite, slik en gjorde i 2009, da en bare utredet 20 prosent og fikk 40 prosent økning, var at man fylte på med prosjekter der en hadde for dårlige kostnadsanslag. En får da ikke gode faglige vurderinger. Om en utreder 45 prosent og det blir 30 prosent økning er det ikke så farlig, men det er derimot en utfordring å urede 27 prosent, hvis det blir 30 prosent, sier Pollestad.

Grunnet møteaktivitet har ikke Solvik-Olsen umiddelbart kunne kommentere saken.

NITO tviler på om regjeringens mål er mulig

Norges Ingeniør- og Teknologiorganisasjon (NITO) tror på sin side at ønskene som regjeringen nå legger på bordet for å fjerne vedlikeholdsetterslepet er for optimistiske.

- Jeg er tvilende til om det er kapasitet til å utarbeide kontrakter eller anbudsgrunnlag for et slikt grep, sier Siw Tyldum, NITOs hovedtillitsvalgt i Statens vegvesen.

- Vi i Statens Vegvesen har neppe kapasitet, og vi kjøper allerede i dag konsulenthjelp for nesten 4 milliarder i året, så jeg vet ikke hvor mye ledig kapasitet det er på private markedet heller. Neste utfordring er jo hvor vidt entrepenørbransjen som skal utføre jobben har kapasitet. Så vidt jeg har registrert er det denne bransjen som har størst udekket behov for ingeniørkompetanse i dag. Så kanskje er dette nok et utspill i rekken av overbud som Frp ikke regner med å få flertall for eller gjennomført, men som de kan skryte av å ha foreslått, avslutter Tyldum.

Denne bekymringen deler ikke Pollestad.

- Jeg opplever at anleggsbransjen er tydelig på at det er mulig, men det er viktig å ta det over tid så en kan bygge opp kapasitet i markedet. Derfor er jeg opptatt av at en skal ha en jevn opptrapping i bevilgningene, sier Sp-toppen.

Naturvernforbundet middels fornøyd

Leder i Naturvernforbundet Lars Haltbrekken er middels fornøyd med Solvik-Olsens plan.

Lars Haltbrekken, leder i Norges Naturvernforbund.

– Det er gledelig at det stilles krav om at transportsektoren skal redusere sine klimagassutslipp i tråd med Norges klimamål. Det må bety minst 40 prosent reduksjon i 2030, sett i forhold til 1990-nivå, som må innfris i løpet av den perioden som den nye transportplanen skal gjelde for, sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet, til Nettavisen.

Han er også veldig glad for klimastrategien som skal utarbeides, men er lite glad for at det kommer i kombinasjon med en motorveiplan.

– Dette veiselskapet skal få i oppdrag å bygge ut et omfattende nett av motorveger, til 131 milliarder kroner, dels parallelt med jernbanen og dels inn og ut av storbyområdene. Selskapet får oppdrag om dette før en ny og helhetlig transportplan er lagt fram. Dette blir helt feil. Veiselskapets oppdrag kan ikke gis før klimastrategien og den nye transportplanen er ferdig, sier Haltbrekken.

Les også: Solvik-Olsen vil gjøre enorme endringer i Nasjonal transportplan

Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere