NA24.no

Spår dramatiske endringer

Medierådgiver tror annonseavdelingene vil dø ut.

Europeiske konkurransemyndigheter har godkjent Googles oppkjøp av Doubleclick. Når kjøpet er gjennomført vil dette endre måten nettannonser kjøpes på, mener leder Carat Interactive-selskapet Iprospect i Norge.

NA24 Propaganda - landets største medienettsted

Google har lagt 3,1 milliarder dollar, eller nesten 16 milliarder kroner, for å kjøpe annonseselskapet Doubleclick.

- Dette kommer til å endre måte reklame kjøpes på, sier leder for Iprospect i Norge, Sande Alten.

Nær-døden opplevelse
Iprospect er et selskap i Carat og som jobber opp mot søkemotorannonser og er internasjonalt storkunde hos Google. Alten tror at kombinasjonen av Doubleclick og Google kan være dødelig for måten reklame kjøpes i dag - og dermed også salgsavdelingene i nettbedriftene.

- I dag kjøper vi søkeannonser ved budgivning. I tillegg kan du kjøpe annonser gjennom Google som vises på enkelte nettsteder dersom innholdet på siden er relevant, men dette er hovedsakelig tekstannonser og ikke bannerannonser. Når Google nå får Doubleclick - så får de også hele systemet deres. Det muliggjør at Google kan bruke søkemotoren til å vurdere innholdet, og da kan de legge ut bannerannonser på samme måte som de gjør med tekstannonser. Det vil gjøre det enklere å kjøpe annonser på. Da vil annonsørene heller ta kontakt med dem, og ikke annonseavdelingene til de respektive mediene, sier Alten.

- Betyr det at annonseavdelingene i nettmediene på sikt kan ende med å dø ut?

- Ja, det tror jeg, svarer han.

Informasjon gull verdt
En av årsakene til at Alten mener at Google og Doubleclick er en dødelig kombinasjon er tilgang til informasjon de to selskapene vil ha. Google med informasjonen som kommer gjennom søkemotorene og Doubleclick om annonseinformasjonen.

- Google kommer til å sitte med bedre informasjon om verdien ved å annonsere på VG Nett enn VG Nett selv gjør.

- Ja vel?

- Doubleclick registrerer hva jeg gjør på de forskjellige nettstedene - om jeg gjør et kjøp for eksempel - og hvor mye jeg bruker på dette kjøpet. Hva jeg klikker på og så videre. Denne informasjonen får Google nå tilgang til og kan dermed registrere kostnadene ved å annonsere, utdyper Alten.

- Mediebyråene dør først
Salgsdirektør Rune Paulseth i Aller Internett tror at annonsørene vil ha et så pass stort behov for rådgivning at han har problemer med å se at salgsavdelingen hans vil dø. Aller Internett eier nettsteder som Seher, DinSide, KK og ITavisen for å nevne noen.

- Vi har aldri sluppet inn nettverk som Doubleclick i våre nettsteder. Selv ikke vårt eget nettverk adLINK slipper til. Filosofien vår er at selgeryrket er en profesjon. Det handler ikke om pris, men å ha gode rådgivere for å treffe de rette annonsørene. Det første som forsvinner er nok ikke salgsavdelingen, men mediebyrået. Men jeg tror nok ikke noen forsvinner. For fragmenteringen i markedet er for stor, sier Paulseth til Altens prognoser.

Dabber av
Paulseth er enige at Google har vært flinke, men tror interessen vil dabbe av - slik det er med nettsamfunn.

- Vi må ha flere og flere selgere fordi kundene vil ha mer informasjon om hvor de skal plassere annonsene. Google har vært flinke, men hva når det ikke fungerer lenger å kjøpe annonse ved respons? Akkurat nå er det spennende å kjøpe annonser på søk og respons, men det kommer til å snu seg. Det er som med nettcommunities, spennende nå og så dabber det av, sier Paulseth.

Aller Internett eier 20 prosent av NA24.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere