NA24.no

Spår konkurser

Sist oppdatert:
Det blir færre Gullkorn og kroken på døren for flere pr-byråer i 2009.

- Jeg tror at 2009 bli minst like ille som 2002.

Sjekk ut NA24 Propagandas nye medieguide

Det sier tidligere Norden-sjef i Burson-Marsteller og juryformann i årets Gullkorn, Claus Sonberg, til NA24 Propaganda.

- Og 2002 for pr-bransjen var to-tre konkurser, 10-15 prosent fikk oppsigelser, og veldig få, kanskje ett eller to av byråene tjente penger, forteller Sonberg.

Han er nå ansatt som kommunikasjonsdirektør i SAS.

Vil blø
- Vi vil få konkurser blant pr-byråene i 2009, fordi den lavkonjunkturen som fremskyndes av finanskrisen kommer til å gjøre at kundene strammer inn på budsjettene.

Sonberg mener byråene er altfor trege til å reagere og at altfor mange av dem har en svak balanse. Han påpeker også at pr-bransjen som reklamebransjen og en del andre bransjer ikke er profesjonelle nok når det gjelder drift.

- De lever i håpet om at de ikke skal blø.

Det er relativt små byråer med partnere og eiere som har tatt ut utbytte i gode år og i altfor liten grad tenkt på dårlige tider han mener først vil bli rammet.

- 60 til 70 prosent av kostnadene ligger i medarbeidere og med norsk arbeidslovgivning tar det tid å kvitte seg med ansatte og da blør du. Og når de da ikke er solide – ikke har en solid balanse – så går de over ende, advarer han.

Har mye å lære
Claus Sonberg har i et drøyt år nå jobbet som kommunikasjonsdirektør i konsernledelsen i SAS Group i Stockholm. Han kan fortelle at også den svenske pr-bransjen merker endringene i verdensøkonomien, men at bransjen der har vært flinkere til å posisjonere seg i næringslivet.

- Hvordan opplever du den svenske pr-bransjen?

- For det første så er de dyktigere på å måle. De er også mye mer integrert i toppen av svensk næringsliv.

Han kan fortelle at de beste byråene i Sverige er en del av «business establishment», som han kaller det. Og de tar ut timepriser langt over norske nivåer. Jevnt over 50 prosent høyere.

- Det er helt ubeskjedne på høye budsjetter og så har de nok en mer profesjonell kjøper enn det vi er vant med i Norge, smiler han.

Han legger ikke skjul på at den norske bransjen har mye å lære av sine svenske kollegaer.

- De må bli mye mer forretningsmessig orienterte. Det er bare på den måten du kommer inn. Ikke bare bli en sporadisk rådgiver i styre- og ledergruppen. De må jobbe mer permanent og helhetlig. Og så må de få opp en selvtillit på å ta seg betalt for at de faktisk gjør jobben, sier han og påpeker at byråene her til lands må bli dyktigere til å dokumentere verdiene de skaper.

Lei kjekling
Men den norske bransjen er på riktig vei. Gullkorn er en av bidragene. Og skal vi tro juryformann Sonberg er nivået langt bedre enn Gullkorns første år 2007.

- Jeg synes det er imponerende hvor raskt denne konkurransen har kommet opp på et bra nivå. Det baserer jeg på flere ting. Antall innsendte bidrag. Bredden i bidragene både når det gjelder antall og ulike byråer. Og så synes jeg det er jævlig gøy – for å si det rett ut – at 250 mennesker samles og at alle de store byråene er her.

- Jeg har mailet med Hans Geelmuyden og han var veldig imøtekommende og det synes jeg er et sundt tegn og veldig gledelig, i en bransje som har vært preget av kjekling – barnslig kjekling, sier Sonberg.

- Det viktigste målet for Gullkorn er å heve nivået i bransjen, bidra til økt læring og utvikling. Det andre målet er å bidra til et økt samhold, sier Sonberg og skryter av at de to målene allerede er nådd.

Færre Gullkorn i 2009
Sonberg tror at 2009 kan bli et veldig vanskelig år for bransjen hvor fokus kanskje ikke er på å bruke penger på å sende inn bidrag og møtes i sosiale sammenhenger.

- Man sier at andre året er det mest krevende og det føler jeg at vi har kommet veldig godt igjennom. År tre blir nok mer krevende. Men jeg håper at bransjen tar seg råd til å dra dette videre og jeg tror det er helt avgjørende – ikke minst i dårlige tider – er det viktig å lære av hverandre, bli inspirert og dokumentere resultater, sier han.

- Realistisk sett må vi nok forvente at det blir færre bidrag og færre deltakere på neste års Gullkorn.

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere