NA24.no

Valuta USD 7,77 EUR 9,60 GBP 11,12 SEK 92,37
Oslo Børs 0,19%
SPARTE TUSENVIS PÅ BILREPARASJON: Nora Jane Olsen (24) sparte over 10.000 kroner på å reparere bilen i Sverige.
SPARTE TUSENVIS PÅ BILREPARASJON: Nora Jane Olsen (24) sparte over 10.000 kroner på å reparere bilen i Sverige. Foto: Bjørn Inge Rødfoss (Romerikes Blad)

Sparte 10.000 på én e-post

Sist oppdatert:
Mens det norske verkstedet skulle ha over 20.000 kroner, tok det svenske nær halvparten for å fikse bilen til Nora Jane Olsen (24).

Tusenvis av nordmenn gjør nå som henne.

- Det kostet meg kun to minutter å sende av gårde e-posten. Jeg fikk sjokk da jeg så hvor mye billigere det var å fikse bilen i Sverige, sier Olsen til Romerikes Blad.

Jessheim-jenta ville foreta service på sin Skoda Roomster, og kontaktet først Møller Bil Etterstad. Hun ba om prisoverslag på reparasjonsjobben. Da hun fikk det tilbake ble hun satt ut.

- Det sto at de skulle ha 20.747 kroner for jobben. Bilen ble EU-godkjent i midten av oktober, og jeg kunne ikke skjønne hvordan reparasjonen kunne koste så mye. For meg ble prisen altfor høy, sier hun.

Sendte e-post til Sverige

Hun bestemte seg derfor for å prøve lykken over grensen. På to minutter utarbeidet hun en e-post. Denne ble sendt til Olof Ericson Bil AB i Arvika. Etter kort tid fikk hun svar. De kunne gjøre jobben for 13.220 norske kroner (se bilde). Men prisforskjellen skulle bli enda større.

- Jeg og en venninne reiste dit, og da de undersøkte bilen nærmere fant de ut at det ikke var nødvendig å skifte bremseklosser og skiver. Dermed sparte jeg de pengene også, sier Olsen.

Det betyr at sluttregningen på svenskereparasjonen beløper seg til 10.526 norske kroner. Sammenlignet med pristilbudet fra bilverkstedet i Norge har hun dermed spart 10.221 kroner på skifte av fjernbeinslager begge sider foran, skifte av slangespyler bakluke, skifte av bremseslanger begge sider foran, skifte av drivreim og skifte av simring drivaksel høyre foran.

Enorme summer

At det er mange som tenker som Nora Jane Olsen bekrefter leder Hampus Söderström i forbrukergruppen Harryklubben. Han startet gruppen for ett år siden, og jobber for at nordmenn skal få best mulige priser over grensen.

SJOKK: - Det kostet meg kun to minutter å sende av gårde e-posten. Jeg fikk sjokk da jeg så hvor mye billigere det var å fikse bilen i Sverige, sier Olsen.


De inngår avtaler med verksteder og butikker for å gi medlemmene gode tilbud og fordeler gratis. Söderström, som kom til Jessheim i 1998, bor nå på Skedsmokorset.

Han forteller at Harryklubben nå er oppe i over 26.000 medlemmer.

- I desember hadde vi 3.500 servicer i Sverige gjennom vår nettside. Tar vi utgangspunkt i at de snittmessig sparer 2.000 kroner per service, så bidro vår side dermed til at nordmenn sparte sju millioner kroner i julemåneden. Målet for 2014 er at våre medlemmer skal spare 100 millioner kroner, sier han.

Norsk og svensk merverdiavgift kan unngås relativt enkelt. Det betinger at totalverdien av alle de innførte varer ikke overstiger henholdsvis 3.000 og 6.000 i henhold til reisebestemmelsen etter 12/24 timer i utlandet. Dette løste Nora Jane Olsen.

- Jeg fikset for 4.700 kroner første gangen, og skal snart tilbake. Perfekt, sier 24-åringen.

- Sparer mellom 20 og 40 prosent

Nordmenn kan spare mye penger på å legge bilservicen eller reparasjonen til Sverige. Det forteller daglig leder Mats Wahlstedt ved Olof Ericson Bil AB i Arvika til RB.

- Prisforskjellen er ulik fra arbeid til arbeid, men den pleier å være mellom 20 og 40 prosent, sier han.

Han forteller at bedriften har hatt mange norske kunder gjennom flere år.

- Hvordan hadde det gått med firmaet deres om dere ikke hadde hatt noen kunder fra Norge?

- Det hadde vært mindre. Vi måler ikke eksakt hvor mange kunder som kommer fra Norge eller hvor stor andelen er av det totale vi omsetter for.

- Hva tenker du om at Nora Jane sparte så mye penger på å sende en epost til dere?

- Vi har ikke sett det norske prisforslaget. Derfor er det vanskelig å kommentere forskjellen, sier Wahlstedt.

- Forstår hennes reaksjon

Daglig leder Marius Misfjord hos Møller Bil Etterstad forstår at Nora Jane Olsen reagerer på prisforskjellen.

- Generelt kan jeg si at noe av dette skyldes pris- og kostnadsforskjellen mellom landene. Det gjelder ikke bare for vårt tjenesteområde. Vi blir aldri like rimelige som svenskene, sier Misfjord til Romerikes Blad.

- Den reelle forskjellen i dette eksempelet er 10.221 kroner. Noe av det skyldes at vi har lagt opp til mer etterarbeid. Noe skyldes prisforskjeller på deler og arbeid, mens en del også skyldes at vi har gjort forskjellige vurderinger.

- Forstår du at hun reagerer på at forskjellen er så stor?

- Jeg skjønner at hun reagerer på det, og tenker at forskjellen er stor. Jeg skulle gjerne satt meg ned med henne og forklart hvordan vi har tenkt. I Norge er vi fullt ut konkurransedyktige på pris i forhold til sammenlignbare verksteder.

Les flere saker i Romerikes Blad

Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere