Spillreklamer på norske landskamper

Foto: Scanpix/ Kyrre Lien.

Norsk Fotball har solgt fotballrettighetene til kanal med spillreklame.

Forrige uke dro TVNorge i gang sin fotballsatsing på den nye mannekanalen Max, med landskampen mellom Irland og Norge. Selv om seertallene ble langt lavere enn det NRK og TV2 ville hatt på samme type kamp, var likevel antallet seere over det som var ventet.

En strålende fornøyd kommunikasjonsdirektør Svein Tore Bergestuen i TVNorge opplyste til NA24/Propaganda24 at landskampen mot Irland på Max hadde 264.000 seere.

Ny kanal - nye regler
En annen effekt av overgangen med landskampen på Max, er at spill-selskapene vil annonsere på kampene. Dette har Max også anledning til å gjøre på de kommende tippeligakampene de har overtatt av NRK.

Årsaken er at Max omgår norske reklameregler ved å sende fra London, slik TV3 har gjort i flere år. Dermed kan kanalen ta inn annonsører som TV2 og morkanalen TVNorge ikke har hatt lov til å vise frem. Dette gjelder reklame for blant annet spillselskaper og alkoholreklame

- MAX og FEM er kanaler heleid av SBS, sender fra London og er underlagt Off.Com-reglementet - som TV3, sier Bergestuen til NA24/Propaganda.

Legger seg ikke opp i det
Hos Norges Fotballforbund ønsker man ikke å legge seg opp i hvilke annonsører som bruker fotballen på Max som annonsørkanal.

- Det er ikke NFFs jobb å overvåke hva TV-selskaper gjør i forhold til reklame og sponsegler i forbindelse med bortelandskamper vi ikke har rettigheter til, sier informasjonssjef Svein Graff i NFF til NA24/Propaganda24.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mest lest på Økonomi

Annonsebilag