Spilte om milliarder

Finalen i Champions League var en gedigen gullgruve.

24.05.07 12:43

GRATIS OPPSETT: Les NA24 på mobil

Onsdag foregikk fotballverdenes viktigste kamp ved siden av finalen i VM. Liverpool og John Arne Riise møtte AC Milan. Foruten heder og ære sto det flere milliarder kroner på spill for alle involverte parter.

NA24 - din næringslivsavis

I fjorårets turnering ga UEFA ut 437 millioner euro, eller over 3,5 milliarder kroner, til de 32 involverte klubbene. Klubbene får betalt ut fra hvordan de har gjort det i løpet av turneringen. Prispengene vurderes etter at turneringen er ferdigspilt og det er flere forskjellige kriterier som spiller inn.

Se kampen Live her.

Ettersom fjorårets tapende finalist oppfylte flere av disse kriteriene enn vinneren, fikk Arsenal ut 35,05 millioner euro - mer enn vinneren Barcelonas 31,65 millioner euro.

Flere hundre millioner for seier
For å vinne selve finalen fikk Barcelona betalt 6,45 millioner euro, 52 millioner kroner, mens Arsenal mottok 3,87 millioner euro, 31,3 millioner kroner, for å komme på andreplass.

Dermed kan AC Milan håve inn minst 50 millioner, men finalen generer så vanvittig mye mer penger enn selve prispengene.

Laget som vant1 kan ved siden av prispengene regne med å tjene over 800 millioner kroner bare i økte sponsor- og tv-rettigheter, økt spillerverdi og høyere billettsalg, viser en helt fersk undersøkelse foretatt av KRC Research for MasterCard, som også sponser Champions League.

Men det er ikke bare selve klubbene som tjener på seieren. Også hjembyene får økonomiske innsprøytninger i form av økt turisme og andre synergieffekter. Etter at Liverpool vant Champions League i 2005 fikk byen Liverpool ekstrainntekter i størrelsesorden 580 millioner kroner, mens byen Porto fikk litt over 100 millioner kroner da FC Porto vant i 2004.

Les også: - Finalen handler ikke om hevn

- Ekspertene fant ut at vinnerklubben med stor sannsynlighet får nyte økte sponsorater, tv-omsetning, billettpriser og spillerverdi - til sammen vurdert opp til 100 millioner euro, sier MasterCard i en uttalelse.

Undersøkelsen er basert på 12 ledende fotball- og forretningseksperter inkludert økonomer, akademikere og fotballkommentatorer.

Ville supportere
Tusenvis av fans til både Liverpool og AC Milan landet i Athen uten billetter til et stadion som tar rundt 70.000 sitteplasser. Supporterne var villige til å betale skjorta i form av flere titalls tusen kroner per billett på svartebørsmarkedet.

På formiddagen onsdag ble en brite tatt for å selge 50 falske billetter for en halv million kroner. Liverpool-fans skal ha slått hverandre til blods i jakten på innpass. En greker skal ha blitt arrestert for å ha solgt to billetter til spaningspoliti for 7.000 euro, eller over 28.000 kroner per billett. Det er 25 ganger den pålydende prisen på 140 euro.

Sponsorene spytter ut
En som benyttet seg av den enorme publisiteten, som Champions League gir, er bilprodusenten Ford. I reklamepausen fikk de 90 sekunders sendetid til å vise frem sin splitter nye Mondeo i en spektakulær reklamesatsing.

- Det passer bare bra at vi viser frem den nye Ford Mondeo med en reklame som er så innovativ og skiller seg så ut som bilen i seg selv. Vi ønsker å nå et stort publikum med reklamen Finalen i Champions League føles som den perfekte plassen, spesielt fordi Ford har et langt forhold med Champions League, sier Stephen Odell, visepresident for Fords markedsføringsavdeling i Europa, ifølge The Auto Channel.

Ford er ved siden av Heineken, Sony, MasterCard, Vodafone og Playstation hovedsponsor av årets turnering. Alle disse sponsorene betaler enorme summer for å få navnet sitt på skjermen. Men hva de betaler for er det ingen som vet.

- Satt i gang undersøkelse
Det danske bryggeriet Carlsberg regner med at deres sponsorat på Liverpool-drakten er gull verdt, og for første gang noensinne skal bryggeriet selv betale for å finne ut den faktiske reklameverdien kampen gir.

- Vi har selv satt i gang en undersøkelse i forbindelse med finalen i år. Nå vil vi til bunns i hva som er de reelle tallene. Spesielt i Asia prøver vi å få foretatt en riktig måling av to byråer, som vi selv ansetter, sier Keld Sturdahl, internasjonal sponsorsjef i Carlsberg, ifølge epn.dk.

Sturdahl sier at tallene kan være oppblåse uten rot i virkeligheten. Blant annet skyldes dette at rettighetene til de største fotballkampene ikke lenger sendes i EBU-regi, men som oftest er kjøpt opp for store summer av tv-kanaler med færre seere.

Han hevder også at det blir fusket mye med seertallene, men at dersom man ser ukritisk på eksponeringsverdien er den verdt flere hundre millioner kroner.

Carlsberg har sponset Liverpool i 15 år og to av de tre siste årene har laget kommet til finalen i den gjeveste klubbturneringen.

Favorittene er Milan og 0-0
Når de samme lagene møttes i finalen for to år siden ledet AC Milan 3-0 før Liverpool slo tilbake. Tirsdag vant forhåndsfavorittene AC Milan og det fikk noen aktører til å tape penger.

- Vi taper et sekssifret beløp hvis Milan vinner Champions League-finalen. Det er en klar trend blant oddsspillerne at Milan revansjerer finaletapet i 2005. Det virker som det bare er hardbarkede Liverpool-supportere som tror på John Arne Riise & Co, sier mediamanager Mikael Mellqvist i spilleselskapet Betsafe.com, ifølge en pressemelding.

Kilder: Bloomberg, AFP, The Auto Channel, Slam Sports, The Times, Reuters, AP, EPN.DK og UEFA.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mest lest på Økonomi

Annonsebilag