*Nettavisen* Økonomi.

Sponsormillionene ruller inn hos Petter Northug

- Northugs markedsverdi har økt kraftig. Northug har overgått det optimale igjen. Han er ikke bare tilbake, men han kan være høyere oppe enn noensinne, sier Lasse Gimnes om Petter Northug, som her mottar gullet for sprintseiren sist torsdag i Falun.

- Northugs markedsverdi har økt kraftig. Northug har overgått det optimale igjen. Han er ikke bare tilbake, men han kan være høyere oppe enn noensinne, sier Lasse Gimnes om Petter Northug, som her mottar gullet for sprintseiren sist torsdag i Falun. Foto: Vegard Wivestad Grøtt (NTB scanpix)

En mer moden Petter Northug fremstår som norsk næringslivs sponsorgullkalv: - Petter er hottere enn noen gang. Han er en rockestjerne.

24.02.15 08:27

Denne vinteren har vært den reneste parademarsjen for Petter Northug. Etter en katastrofesesong rent sportslig sett i fjor, som toppet seg med den famøse fyllekjøringen i mai, har Northug i år fremstått som en mer moden og voksen idrettsutøver.

Petter Northugs to gullmedaljer så langt i Ski-VM har ikke bare sin verdi i rent gull, men også i sponsorgull.

- For svært mange innen norsk næringsliv fremstår han nå mer spiselig enn noen gang, sier daglig leder i Sponsorconsult, Jacob Lund, til Nettavisen.

Lund er en nestor innen norsk idrettssponsing, og er trolig en av dem som kan mest om temaet, etter en årrekke som ansvarlig for DnBs sponsorengasjementer.

- Petter Northug er den beste norske skiløperen gjennom tidene. Det har jeg ment lenge. Han har fornyet hele idretten, sier Lund.

- Det jeg har reagert på tidligere, er hans noe pubertale måte å være på. Dette handler om stor idrett fra hans side, og ikke å snakke ned motstanderen, selv om noen synes det er morsomt, sier han videre.

Kommunikasjonsrådgiver og sponsorekspert, Lasse Gimnes i rådgivningsselskapet Gimco, mener Northug aldri har vært hottere.

- Northugs markedsverdi har økt kraftig. Northug har overgått det optimale igjen. Han er ikke bare tilbake, men han kan være høyere oppe enn noensinne. Hans markedsverdi har helt klart økt, men hvor mye er det umulig å si, sier Gimnes til Nettavisen.

Klikk på bildet for å forstørre.

Petter Northug får ekstremt mye eksponering i redaksjonelle og sosiale medier takket være hans væremåte som rocke konge. Han er utradisjonell og individualistisk til fingerspissene. Et meget spesielt sponsorobjekt, sier Lasse Gimnes. Foto: Marie Gimnes

Northug hottere sponsorobjekt enn noen gang
- For sponsorer som legger stor vekt på eksponering, er nok Northug hottere en noensinne. Northug er et enormt navn i Norge og til dels i Sverige. Petter Northug får ekstremt mye eksponering i redaksjonelle og sosiale medier takket være hans væremåte som rockekonge. Han er utradisjonell og individualistisk til fingerspissene. Et meget spesielt sponsorobjekt, sier Gimnes.

Han mener imidlertid at Northug fortsatt ikke er like spiselig for alle sponsorer.

- Rent verdimessig er det nok fremdeles mange som tviler på Northug. Det som skjedde i Trondheim kom i konflikt med en del verdier for mange sponsorer og dermed falt hans markedsverdi drastisk i etterkant. Jeg har full forståelse for at mange trakk seg unna og at Audi trakk seg helt. Men det som er riktig å gjøre for en sponsor, er nødvendigvis ikke riktig for en annen, sier Gimnes.

Audi angrer ingenting
Audi angerer imidlertid ikke at de ikke fornyet avtalen med Northug.

- Vår avgjørelse står fortsatt ved lag. Audi er nå hovedsponsor i ski-VM i Falun, slik vi også var i alpin-VM i Vail. Vi er en del av det internasjonale sponsoratet og sponser også nå de ulike verdenscupene fremfor enkeltutøvere, sier informasjonssjef Marius Tegneby i Audi til Nettavisen.

- Så helt uavhengig av Northugs fyllekjøring i mai fjor, så ville dere ikke fornyet avtalen med ham?

- Vi lot avtalen med Petter Northug jr. løpe ut i fjor og tegnet ingen ny avtale etter det. Med de retningslinjer som Audi har sentralt, så ville det uansett ikke vært naturlig å fornye tilsvarende avtaler med enkeltpersoner, sier Tegneby.

Klikk på bildet for å forstørre.

- Petter Northug er den beste norske skiløperen gjennom tidene. Det har jeg ment lenge. Han har fornyet hele idretten. Det jeg har reagert på tidligere, er hans noe pubertale måte å være på, sier Jacob Lund. Foto: Heiko Junge (NTB scanpix)


Northug drar inn 30 millioner sponsorkroner
Northug drar trolig inn nærmere 30 millioner kroner i året fra sine ulike sponsorer, det største beløpet fra Coop. Skikongen bruker imidlertid rundt 10 millioner kroner på å drifte sitt eget private lag.

- I tillegg til sine private sponsorer får han jo også nå bonuser fra landslaget i forbindelse med seire i Falun og verdenscupen, sier Jacob Lund.

Selv om Lund mener Northug fremstår som en mer spiselig sponsorobjekt, er han skeptisk til at Northug klarer å ta det ut i økte inntekter.

- Om det er mulig å melke sponsormarkedet mer enn han allerede har gjort, er jeg skeptisk til. Han har en veldig høy markedsverdi i dag i kraft av den store idrettsmannen han er, sier Lund.

Ingen kommentar om Northug som eget sponsorobjekt
Aker, som i fem år har vært hovedsponsor for det norske langrennslandslaget, ønsker ikke å kommentere Petter Northug som eget sponsorobjekt.

- Aker sponser fellesskapet i norsk langrenn, ikke enkeltutøvere. I Aker gleder vi oss over den sportslig suksess det norske skilandslaget har i Falun og over alle rollemodellen som det norske landslaget har, hvor Petter Northug er en av dem, sier kommunikasjonsdirektør Atle Kigen i Aker til Nettavisen.

Klikk på bildet for å forstørre.

- Petter er tilbake der han hører hjemme – på toppen av pallen. Petter er konge, sier Celine Moe i Red Bull, en av Northugs største private sponsorer. Foto: Jon Olav Nesvold (NTB scanpix)


- Petter er konge!
Heller ikke Petter Northugs private sposnor, Red Bull, ønsker å kommentere om skikongen har økt sin markedsverdi.

- Det har vi ingen kommentar til. Red Bulls avtale med Petter er et langsiktig samarbeid som startet i 2009, der begge parter ønsker å gjøre hverandre bedre. Med to nye VM-gull på innerlomma beviser Petter at han oppnår sine mål, og dette er noe vi som samarbeidspartner ønsker å støtte opp om og bidra til, sier kommunikasjonssjef Celine Moe i Red Bull til Nettavisen.

- Kommer Red Bull til å fornye kontrakten med Petter Northug når den går ut?

- Vi ønsker ikke kommentere kontrakten mellom Petter og Red Bull da dette er et personlig anliggende. Vi har et veldig godt samarbeid med Petter, som fra starten av har vært langsiktig og som sannsynligvis vil fortsette i mange år fremover, sier Moe.

- Er det en mer moden utgave av Petter vi ser nå?

- Petter er tilbake der han hører hjemme – på toppen av pallen. Petter har bevist at han har kommet styrket tilbake etter et tøft år. Han har jobbet beinhard for å kunne oppnå disse resultatene, og det er fantastisk å se at han klarer når sine mål.

- Er Petter ikke bare VM-konge, men også sponsorkonge?

- Petter er konge.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.