Stadig flere nordmenn ringer proffene for å pusse opp

FÆRRE: Det er blitt stadig færre som pusser opp selv.

FÆRRE: Det er blitt stadig færre som pusser opp selv. Foto: Colourbox

Byggvarehandelen har stor vekst, drevet av proffmarkedet. Nordmenn overlater nemlig i stadig større grad oppussingen til proffene.

Det har skjedd et kraftig skifte i norsk byggevarehandel de siste fire årene.

I 2015 var andelen til proffsegmentet, altså byggevarer kjøpt av folk som jobber som håndverkere, bare ni prosentpoeng større enn privatmarkedet.

På fire år har gapet mer enn fordoblet seg til 24 prosentpoeng.

Det viser rykende ferske tall fra Virke-rapporten «Byggevarehandelen 2018».

Vil ikke male selv

Det er tegn på en veldig klar trend: Nordmenn overlater i stadig større grad oppgaven til proffene når de skal bygge og pusset opp boligene sine.

- Det er en trend vi har sett over en tid. Vi har bedre råd og verner om fritiden vår. Vi vil ikke bruke fritiden på å male vegger og tak. Det vil vi få proffer til å gjøre, sier Aslaug Koksvik, bransjedirektør Virke byggevarehandel, til Nettavisen.

Hun sier at dette også kan forklares at de yngre i befolkningen ikke er like gode til å gjøre denne jobben som tidligere generasjonene. Vi er rett og slett ikke like flinke til å pusse opp som våre foreldre.

- Våre foreldre var nok mer nevenyttige enn oss og våre barn er det i enda mindre grad enn oss igjen. Det at vi nå bruker proffer, henger nok litt sammen med det, sier hun.

Solid vekst

Byggevarehandelen kan vise til en svært solid vekst i 2018. Aktørene i byggevarehandelen hadde en økning på 4,7 prosent. Totalt var omsetningen på 48,5 milliarder kroner i bransjen, det høyeste noensinne.

Det gjør at byggevarehandelen har helt andre vekstrater enn andre sektorer av varehandelen, ikke minst mote.

- Vi ser at bygg er ikke så utsatt for konkurranse fra utenlandske kjeder på nett som andre bransjer, noe som forklarer litt av veksten. Samtidig er vi fortsatt veldig glad i å bygge og pusse opp i Norge, sier Koksvik.

Hun sier imidlertid at gode nettløsninger vil være viktige fremover.

- En digitaliseringsbølge vil også treffe byggenæringen nå, og kundene vil i større grad gå over til digitale bestillinger, det vil derfor være viktig at kjedene legger til rette for dette fremover, sier Koksvik.

Nedover for Byggmakker

Coop Norge, som har byggevarekjedene Obs Bygg, Coop Byggmix og Obs, er den største kjeden som primært selger mot privatmarkedet. Den øker fem prosent, mens Løvenskiold Handel, med Maxbo-kjeden øker 2,6 prosent.

Markedsleder er imidlertid Optimera-konsernet, som har kjedene Monter, Byggi, Pluss og Flisekompaniet. De hadde en vekst på 15,5 prosent i fjor, drevet at de overtok en Per Strand-kjeden fra Byggmakker.

Byggmakkers omsetning faller dermed 14 prosent. Kjeden har imidlertid gjort tre oppkjøp i fjor som de venter vil drive veksten fremover.

- Det innebærer at vi nå med sterkere hånd og forbedret lønnsomhet styrer en egeneid del på over 60 prosent av volumet i Byggmakker. Dette ble en viktig start på vår strategi om å vokse i det norske byggevaremarkedet. Disse store oppkjøpene gir en vesentlig vertikal vekst, der vi nå er samlet om en ny forretningsmodell med vesentlig større «punch», skriver Byggmakkers toppsjef Knut Strand Jacobsen til Nettavisen.

- For Byggmakker innebærer situasjonen at vi nå er i gang med ytterligere vekst og vil ta del i den konsolideringen som skjer i norsk byggevarehandel. Vi har styrket den sentrale innkjøpsposisjonen og økt muligheten for mer effektiv drift. Vi har også fått verdifull butikk- og handelskompetanse gjennom nærmere 1500 dyktige medarbeidere som følger oppkjøpene. Vi ser ikke bort fra enda nye tiltak for ytterligere vekst, skriver han.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.