Stein Erik Hagen venter butikknedleggelser: - Vi står ved et veiskille

STORINVESTOR: Stein Erik Hagen er største eier i matgiganten Orkla, selskapet bak merkevarer som Grandiosa, Toro, Nidar og Jordan. Han eier også nettbutikken Komplett, jernvarekjeden Jernia og spasenteret The Well.

STORINVESTOR: Stein Erik Hagen er største eier i matgiganten Orkla, selskapet bak merkevarer som Grandiosa, Toro, Nidar og Jordan. Han eier også nettbutikken Komplett, jernvarekjeden Jernia og spasenteret The Well. Foto: Halvor Ripegutu

Han er blitt rik på å selge melk, brød og Grandiosa. Men tror restauranter er fremtiden.

14.01.19 14:28

OSLO SPEKTRUM (Nettavisen): - Det vi ser nå er at folk er mer opptatt av å bruke penger på opplevelser og mindre på ting. Ting har vi nok av, sier Stein Erik Hagen til Nettavisen på NHOs årskonferanse.

Hagen er en av Norges største investorer innen handel. Han bygde seg opp gjennom Rimi-kjeden, som han solgte seg helt ut av 2004. Han har senere gått inn i matgiganten Orkla, selskapet bak merkevarer som Grandiosa, Toro, Nidar og Jordan. Han eier også nettbutikken Komplett, jernvarekjeden Jernia og spasenteret The Well.

- Så du venter at folk vil bruke mer penger på The Well og mindre på Jernia fremover?

- Ja, det er et godt eksempel. Du må innstille deg på lavere vekst og ta kapitalen over der det er høyere vekst. Sånn har det alltid vært så lenge jeg har levd. Jeg tror vi er ved et veiskille nå, sier Hagen.

Les også: XXL kollapser på børsen etter Black Friday-smell

Spår butikknedleggelser

Endringene gjør at Hagen venter store butikknedleggelser i Norge i tiden fremover.

- Det har vært overetableringen av butikker i Norge, det har vært for mange. Når omsetningen går litt ned, vil mange butikker få problemer og vil være nødt til å legge ned. Det vil vi se fremover, sier Hagen.

- Gjelder det Jernia-butikker også?

- Det vet ikke jeg ikke, men det er normalt både å legge ned og åpne butikker, sier Hagen.

Les også: Enklere Liv legger ned 25 butikker

Kafé på hvert hjørne

Hagen tror også de endringene vil påvirke matvarebransjen, som er der han har lengst fartstid.

- Da jeg vokste opp var det ikke en kaffebar i Oslo. Det var fem restauranter i hele byen, bortsett fra på hotellene. Nå er det kafeer på alle gatehjørner og hundrevis av restauranter. Det har forandret seg veldig. Før spiste man nesten bare hjemme, nå spiser man mye mer ute, sier Hagen.

Les også: Coop kaster ut varefremmere: Duket for kraftige jobbkutt

Det har naturligvis også konsekvenser for Orkla, selskapet bak Grandiosa, Stabburet og Toro, matprodukter man vanligvis spiser hjemme.

- Mer mat spises utenfor hjemmet og da må vi selvfølgelig være der det skjer og der det er vekst, sier Hagen.

Vil kjøpe pizzakjede

Han viser til at Orkla ved slutten av fjoråret la inn et bud på Kotipizza, Finlands største pizzakjede. Det kan dermed bli første gang frossenpizzakjempen går inn i restaurantmarkedet.

Les også: Serverer taco med andelår på NHOs elitefest

- Det budet er første skritt på veien for å komme seg nærmere forbrukerne. Vi må alltid tilpasse oss tiden vi lever i, sier Hagen.

- Har dere planer om å gå inn i norske restaurantkjeder?

Det vil jeg ikke uttale meg om. Men altså, Orkla starter som gruveselskap i 1649. Hadde vi holdt på med det ennå, hadde det vært slutt. Vi er nødt til å se på nye muligheter, sier Hagen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mer om emnet: Varehandel

Mest lest på Økonomi

Annonsebilag