NA24.no

Sterk reklamevekst

Sist oppdatert:
Tallene for tredje kvartal viser at annonsemarkedet steg med 9 prosent.

Tallene fra Institutet för reklam- och mediestatistik (IRM) viser at norske annonsører kjøpte reklame for fire milliarder i tredje kvartal.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Dagspresse dominerer
Den klart største kategorien i IRMs målinger er dagspresse som i følge deres tall har nesten 40 prosent av annonsemarkedet. Tallene fra IRM er basert bygger på innsamlet materiale fra de ulike mediekanalene og viser faktiske utfakturerte tall. Mediebyråenes interesseorganisasjon (MIO) gir også ut tilsvarende statistikk, men her er statistikken bygget på hva som går av omsetning gjennom medlemsbyråene.

Markedsandelen for dagspresse er langt lavere i de siste målingene hos MIO , med en andel på 32,8 prosent.

Likt på nett - ulikt på tv
Når det kommer til internett er de to statistikkutgiverne langt mer samstemte når det kommer til nettmedienes markedsandel. IRM havner på 10,5 prosent markedsandel for nettmediene, mens MIO havnet på 10,4 prosent.

For tv er det langt mer som skiller. IRM oppgir tv-kanalens markedsandel til 15,5 prosent, mens MIO havner på mer enn det dobbelte. Ifølge MIO-statistikken hadde tv-kanalene en andel på 32,3 prosent.

Totalt viser statistikken fra IRM at det i tredje kvartal ble omsatt for 4,003 milliarder kroner, mot 3, 688 milliarder i tilsvarende periode i fjor.

Her kan du se de ulike mediekanalens markedsandel i reklamemarkedet (fjoråret i parentes):

Utendørsreklame

3,0% (2,7)

Internett

10,5% (8,3)

Kino

0,7% (0,6)

Radio

3,6% (3,3)

TV

15,5% (15,2)

Adressert direktereklame

7,6% (8,0)

Uadressert direktereklame

6,7% (7,5)

Kataloger

5,4% (7,8)

Ukepresse

3,7% (4,1)

Fagpresse

2,8% (3,0)

Gratisaviser

0,9% (0,8)

Dagspresse

39,7% (38,6)

Kilde: IRM

Har du et medietips, ta kontakt med NA24 Propaganda

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere