Sterkest i den arabiske verden

Tv-kanalen Al-Jazeera er den sterkeste merkevaren i den arabiske verden.

20.10.06 07:30

GRATIS OPPSETT: Les NA24 på mobil

Forbes baserte listen sin ut fra en spørreundersøkelse blant 1200 nettbrukere i den arabiske verden. Avisen startet med 80 arabiske selskaper, men etter hvert ble de redusert til 40.

NA24 - din næringslivsavis

Tv-kanalen Al-Jazeera har nå gått forbi flyselskapet Emirates på listen over de 40 sterkeste arabiske merkevarene. Tv-kanalaen som holder til i Qatar har flere ganger blitt kritisert for å vise videoene til Osama bin Laden og al Qaida, men araberne trykker kanalen til sitt bryst.

Al-Jazeera startet opp i 1996 etter å ha mottatt en gavepakke på 150 millioner dollar fra emiren av Qatar. I dag har kanalen flerfoldige millioner seere. Noe som skiller tv-kanalen fra de fleste andre medier i denne delen av verden er at den er totalt uavhengig fra styresmaktene.

På plassen etter fly- og hotellselskapet Emirates kommer meieriet Almarai. I fjor gikk kjempemeieriet med 105 millioner dollar i overskudd, av en omsetning på 600 millioner dollar.

Listen domineres i hovedsak av selskaper fra Emiratene. Hele 19 er fra dette landet.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.