NA24.no

Valuta USD 7,77 EUR 9,60 GBP 11,12 SEK 92,37
Oslo Børs 0,19%
Rolv Erik Ryssdal konsernsjef i Schibsted.
Rolv Erik Ryssdal konsernsjef i Schibsted. Foto: Bendiksby, Terje (Scanpix)

Sterkt fra Schibsted

Sist oppdatert:
Mediekjempens inntekter er på vei opp.

Schibsted melder fredag om et driftsresultat på sterke 412 millioner kroner i tredje kvartal.

Sammenlignet med tredje kvartal i 2009 er resultatet meget bra. Driftresultatet har økt fra 303 millioner kroner til 412 millioner kroner, noe som tilsvarer 36 prosent. Bak dette driftsresultatet ligger det driftsinntekter på 3,29 milliarder kroner og en underliggende vekst på fem prosent. Resultat før skatt hanet på 343 millioner kroner, noe som var opp fra 250 milloner kroner i fjor.

Tallene til mediekjempen var litt svakere enn analytikerne hadde ventet på topp og bunn, mens driftsresultatet kom over forventningene. Ifølge TDN Finans ventet markedet et driftsresultat på 396 millioner kroner av en omsetning på 3,34 milliarder kroner. Resultat før skatt var ventet å havne på 361 millioner kroner i tredje kvartal.

Vokser videre
Inntektene fra annonsesalg har pekt seg ut. Her er veksten hele 15 prosent sammenlignet med samme periode i 2009. Veksten er drevet av fremgang på internett og i de fleste kategorier på papir i Skandinavia.

- Det er gledelig for oss i Schibsted Media Group å kunne legge frem tall for tredje kvartal som viser sterk resultatfremgang sammenlignet med samme periode i 2009, skriver Rolv Erik Ryssdal, konsernsjef i Schibsted, i en melding.

Kontinuitet og ekspansjon
Schibsted skal fortsette å arbeide mot å styrke aktiviteten i mediehusene, samtidig som satsingen på onlinerubrikk fortsetter både i Skandinavia og internasjonalt.

- Forbedringen kommer både som følge av hardt arbeid med lønnsomhetsforbedrende tiltak i hele konsernet og som følge av vekst både i våre mediehus og virksomheter innenfor online rubrikk, skriver Ryssdal.

Utvikling
Ryssdal påpeker også at Schibsted er opptatt av å utvikle seg og ikke bli sittende fast i en satt bane.

- Schibsted Media Group vil fortsette å bruke mye tid og krefter på å posisjonere oss i en mediebransje i endring, skriver Ryssdal

En av feltene Schibsted ønsker å utvikle og jobbe mye med er modeller for brukerbetalte, digitalt overførte aviser. Dette skal komme som en kompensasjon for det sviktendeesalget av løssalgs, papiraviser.

- Vi har i tredje kvartal vært i stand til å øke overskuddet samtidig som vi har forsterket satsingen på å rulle ut nye online rubrikkvirksomheter utenfor våre tradisjonelle kjernemarkeder. Dette sikrer at Schibsted Media Group bygger et solid fundament for innovasjon og vekst for våre virksomheter kombinert med god verdiskapning for våre eiere, sier Ryssdal.

Nytt utseende
Schibsted tar i bruk navnet Schibsted Media Group og en fornyet visuell profil. Dette skal reflektere virksomheten som et innovativt, fremtidsrettet og ansvarlig selskap.

Les flere saker på NA24

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere