NA24.no

Steve Jobs: - Dropp kopisperren

Foto: Paul Sakuma (AP Photo/SCANPIX)
Sist oppdatert:
Apple-sjef Steve Jobs kaster en brannfakkel til musikkbransjen: Dropp kopisperren på nettmusikk.

HOUSTON (NA24): Som sjef for Apple er Steve Jobs en mektig mann i musikkbransjen. Selskapets iPod-spillerer er total dominerende i markedet for digitale musikkspillere, og nettbutikken iTunes selger store mengder nedlastbar musikk.

Derfor er det en brannfakkel at Steve Jobs tirsdag har lagt ut et åpent brev på Apples nettsted, hvor han argumenterer for å slutte å musikken med kopisperrer, såkalt Digital Rights Management (DRM).

Under tittelen «Thoughts on Music» skriver Jobs at forbrukere, ikke minst i Euopa, hvor debatten har vært hetest, bør legge press på de store musikkselskapene. Forbrukermyndigheter i Norge og andre land har rettet hard kritikk mot Apple, blant annet på grunn av kopisperrene.

Jobs skriver at dersom bransjen begynner å lisensiere musikk til Apple og andre uten DRM vil man skape et musikkmarked hvor musikk og spillere virkelig kan brukes om hverandre.

- Apple vil helhjertet omfavne dette, skriver Jobs.

Mesteparten uten sperre
I dag kan ikke uten videre musikk kjøpt fra Apples iTunes brukes på spillere fra andre leverandører. Jobs skriver at det var plateselskapene som insisterte på at det skulle være slik.

Men han peker også på at bare en liten del av musikken på iPod-spillere er kjøpt via iTunes. I snitt har en iPod-bruker kjøpt 22 sanger på iTunes, men markedsanalyser indikerer at de flere har tusenvis av sanger.

Det betyr at mesteparten av musikken kommer fra andre kilder, for eksempel import fra CD-plater eller musikk i MP3-formatet, uten kopisperre.

Jobs finner det merkelig at mesteparten av musikken selges uten kopisperre, for eksempel på CD-er, og mener man ville fått en kraftig vekst i nettmusikk hvis kopisperrene ble fjernet.

Hva blir reaksjonen?
Foreløpig har det ikke kommet noen reaksjon fra plateselskapene. Spørsmålet er om musikkbransjen ser det på samme måte. Man vil nok påpeke at det er lett for Jobs å ta sjansen på at dette skjer.

Han tjener uansett primært penger på å selge iPod-spillerne, og enklere tilgang på musikk vil trolig gjøre at brukerne kjøper nye spillere med stadig større lagringskapasitet.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere