NA24.no

Anders Skar, daglig leder i Nordnet Bank.
Anders Skar, daglig leder i Nordnet Bank. Foto: Nordnet Bank

Stiller høye krav til banken

Unge vil endre den tradisjonelle banken.

Slik blir det om de unge får det som de vil.Tilgjengelighet, rådgivning og nye tjenester er noen av kravene som de yngre kundene stiller på fremtidens bank, melder Nordnet Bank.

- Den yngre generasjonen stiller høyere krav på tilgjengelighet, og at banken i større grad skal tilpasse seg kunden, sier Anders Skar, daglig leder i Nordnet Bank i meldingen,

Nettbanken Nordnet har ved hjelp av Novus spurt nordmenn i ulike aldrer spørsmål om fremtidens bank. Undersøkelsen viser tydelige forskjeller i synet på banktjenester avhengig av når du er født. Yngre personer (under 34) ønsker at bankene skal tilby flere løsninger utover de tradisjonelle banktjenestene, mens de eldre gjerne vil at banken fortsatt bare skal være en bank.

Se mer her : Slik vil unge og eldre at fremtidens bank skal være

- Det er store forskjeller hos de yngre og de eldre når det kommer til valg av bank og hva man ønsker fra sin bank i fremtiden. Yngre personer som har vokst opp med internett og app’s på telefonen vil at bankens skal være der på deres premisser, og at banken skal tilpasse seg dem og ikke omvendt. Et eksempel på dette er tilgjengelighet, i form av eksempelvis åpningstider, sier Anders Skar i meldingen.

På spørsmål om den fremtidige banken også skal tilby fordelaktige tilbud ved å samarbeide med andre aktører så etterspør de yngre dette i større grad enn de eldre.

- Å samarbeide med tredjeparter og ulike leverandører er bare i sin spede begynnelse, og dette er et område fylt av muligheter. Tid er en knapp ressurs, og de yngre ønsker i større grad enn de eldre at banken skal ta ansvar for områder som ligger utenfor de tradisjonelle banktjenestene. Dersom man kan slippe å forholde seg til for eksempel mobil- og strømmarkedet med alle de vilkår og leverandører som finnes så ønsker man å slippe dette. De yngre ønsker at fremtidens bank skal være i stand til å hjelpe dem med å sy sammen hele deres økonomi og tilby overgripende helhetsløsninger, forteller Skar i meldingen.

På et område er de yngre og de eldre enige, og det er de viktigste kriteriene for valg av bank. Uansett alder er tilstedeværelse på internett og de beste vilkårene det viktigste når man velger bank.

- Det er interessant å legge merke til at de eldre, som er vokst opp med bankkontorer og egen kontaktperson, også mener at en tilstedeværelse på nettet er viktigere enn fysiske kontor, avslutter Skar.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere