NA24.no

Stive priser gir glade kunder

(Scanpix)
Sist oppdatert:
Setter man en høy prislapp på en billig vin smaker den med en gang bedre, viser undersøkelse.

GRATIS OPPSETT: Les NA24 på mobil

En undersøkelse viser at restauranter som priser vinene sine for høyt faktisk kan gjøre kundene sine en tjeneste.

NA24 - din næringslivsavis

Forskerne fant nemlig ut at mennesker som ble gitt en identisk vin hadde mye større glede av de røde dråpene når de ble fortalt at de var av den kostbare sorten. Resultatet ble også bekreftet av hjerneskanninger som viste at det var mye mer aktivitet i gledessentrene når de drakk det de trodde var dyr vin, ifølge britiske medier.

Lønnsom psykologi
Undersøkelsen kan være med på å forklare hvorfor rikinger er villige til å betale flere titalls tusen kroner for en flaske vin. Det virker nemlig som at mye av gleden påvirkes av den høye prisen fremfor vinens reelle kvalitet.

Resultatene som viser at faktorer som ikke er knyttet til produktenes kvalitet kan bli manipulert for å gjøre produktene mye mer attraktive, noe som kan gi detaljister og ikke bare restauranter store økonomiske gavepakker.

Dyrt er digg
- Disse resultatene viser nerveeffektene ved markedsføring, sier økonomiprofessor Antonio Rangel ved California Institute of Technology, som ledet undersøkelsen, ifølge Times Online.

Undersøkelsen baserte seg på 20 testpersoner som skulle smake på en Cabernet Sauvignon mens hjerneaktiviteten deres ble overvåket. Testpersonene som ble fortalt at vinen de smakte på kostet alt mellom 30-450 kroner flasken hadde mye større glede av vinen når den var kostbar.

- Det samme skjer dersom mennesker ser et designermerke. Psykologien er den samme – det er ikke pengene; det er ryktet. Det er prestisjen, sier vinspaltist Hugh Johnson, som imidlertid mener at vineksperter ikke vil la seg lure av overflatiske faktorer som prisnivå.

Spekulerer i prisen
Flere av verdens ledende luksusselskaper spekulerer i at høy pris automatisk medfører et eksklusivt stempel og noe kundene ettertrakter.

Ettersom kjøpekraften stadig stiger er også luksusmerkene nødt til stadig å posisjonere seg for å forbli nettopp dette. Selskapene frykter nemlig at de skal bli for alminnelige.

- Noe av selskapenes største frykt er at de ikke er luksuriøse nok. Det er for eksempel derfor Louis Vuitton hvert år setter opp prisene. De dyreste og mest luksusorienterte produktene vokser kraftigst, sa Leon Svejgaard Pedersen, aksjesjef i Nordea Investment Management, ifølge epn.dk på høsten i fjor.

Les mer her: Rå luksus lønner seg

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere