NA24.no

Stor betalingsvillighet i Norge

Vi åpner gjerne lommeboken på vidt gap når det gjelder nye produkter. Salt, vann, kaker og potetgull er blant varene norske forbrukere blar opp for.

Orkla-direktør Torkild Nordberg trakk frem Bonaqua, Imsdal og Maldon-salt da han skulle fortelle hvor mye innovasjon betyr for norsk næringsmiddelindustri på en konferanse i regi av NBL forrige uke.

I en Meny-butikk selges det 16 varianter av salt, og prisen varierer fra 3,75 til 148 kroner. Det dyreste er Maldon-salt.

- Det er ikke mange grenser hvis produktet bare er godt. Forbrukeren vil si at det er ikke det samme fordi det brukes til forskjellige ting. Ja, du skal være ganske jålete hvis du bruker Maldon-salt til å smelte isen på trappa di. Da skal du bo veldig langt vest i byen, sa Nordberg ifølge Handelsbladet Fk.

Et annet eksempel på nordmenns store betalingsvillighet er flaskevann. I stedet for å drikke gratis fra springen hjemme, bruker vi både tid og penger på å kjøpe flaskevann i butikken.

Da den ferdiglagede kaken Cafe Brownies ble lansert, steg myke kaker-kategorien i Norge og Sverige med 12 prosent. Delivio-potetgull økte kategorien med 20 prosent, mens en halv million forbrukere har lastet ned ringetonen fra Lørdagspizza-reklamen til Stabburet.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere