Gå til sidens hovedinnhold

Stor vekst for Nettavisen - går for 200 millioner

Nettavisen vokste nesten dobbelt så mye som markedet i 2015. Gjennomfører «total makeover» for å nå 200 millioner.

Mediehuset Nettavisen AS har lagt bak seg nok et år med millionoverskudd, uten fem øre i statsstøtte.

En av årsakene er at Nettavisen var først ute med innholdsmarkedsføring - og nå skal satsingen økes betydelig.

Salgsdirektørene Christine Aannerud og Sara Narvhus Oksdal skal sammen hente inn 200 millioner kroner fra Nettavisens kunder, og gi dem valuta for pengene gjennom både skreddersøm og automatikk.

«Ledende posisjon»
Salgsdirektør Sara Narvhus Oksdøl skal lede den nye avdelingen for content marketing, som får navnet Nettavisen Spray.

Hun mener at Nettavisen allerede er klar markedsleder i Norge på innholdsmarkedsføring og konseptsalg.

- Den unike kombinasjonen av blogg, sosiale medier og våre egne nettsider - Nettavisen, NA24, Side2, Side3 og Blogg.no - gjør at vi som mediehus når ut til utrolig mange ulike målgrupper. Med Nettavisen Spray kommer vi til å løfte content marketing til et helt nytt nivå i Norge, sier Sara Narvhus Oksdøl.

Full overhaling av annonsesalg
Nettavisen vokste nesten dobbelt så mye som markedet i Norge i fjor på annonsesalg. Men utviklingen går så raskt at det likevel er behov for store endringer.

- Det gamle slagordet om «never change a winning team» gjelder ikke på nett. Tvert imot blir de som ikke endrer seg, raskt taperlag, sier Nettavisen-direktør Gunnar Stavrum.

Som andre medier, har også Nettavisens kommersielle avdeling vært delt opp etter publikasjonene, og det er ikke nødvendigvis hva kundene etterspør.

- Derfor gjennomfører vi en «total makeover» på våre kommersielle miljøer, og deler opp avdelingene etter arbeidsoppgaver og spesialisering kundene etterspør, sier Stavrum.

Stor vekst på mobile flater
Nettavisen-huset har nå omtrent like mange lesere på mobiltelefonen som på datamaskinen. Stadig flere av annonsørene opplever det samme med sine butikker:

- Det er en stor vekst på mobile annonseflater, og en stabil utvikling på nett, sier salgsdirektør Christine Aannerud.

Hun får ansvaret for en avdeling som ikke bare består av annonseselgere, men også av IT-eksperter, fordi stadig mer av annonseomsetningen kommer automatisk og via annonsebørser og nettverk.

- Enorm vekst på programmatisk annonsesalg gjør at vi er ute etter flere medarbeidere som kan være med på å bygge opp dette store strategiske området videre, sier Aannerud.

Både automatikk og skreddersøm
Nettavisens ledelse tror at fremtidens markedsføring blir en blanding av automatikk og skreddersøm. Derfor styrker man også det som skal bli Norges mest innovative content marketing-team.

- Vi har native content- og markedsføringseksperter som vil være våre kontaktpunkter mot byråer og kunder. Vi har et sterkt miljø med kreatører, skribenter og opinionsdannere som treffer alle målgrupper. Nettavisen har bygd opp betydelig kompetanse på spredning av innhold i sosiale medier. Vi har også en teknologiavdeling som utvikler digitale produksjoner for våre kunder, forklarer salgsdirektør Sara Narvhus Oksdøl.

Hennes avdeling har akkurat lansert kommersielle seksjoner som « S2 mote» for kvinner og « Side3 Stiltips» for menn.

Spray har 26 arbeidsplasser
Nettavisen Spray har totalt 26 personer som kan skape gode historier som treffer ulike målgrupper.

- De kan nå ut bredt på alle tilgjengelige plattformer og bygge lojalitet til egen merkevare. Nettavisen Spray har sterk distribusjonskraft og skal skape skreddersydd innhold som folk vil se, dele og snakke om, sier Oksdøl.

Målrettet og relevant reklame
De fleste nettbrukere har opplevd støyende og lite relevant reklame - som i alle andre reklamekanaler. Men nå får medier som Nettavisen verktøy som kan styre reklamebudskapene til de det gjelder.

Der det før nesten bare var selgere, har andre eksperter rykket inn. En egen analyseavdeling bruker store datamengder til å styre de kommersielle budskapene mot målgruppene annonsørene vil treffe.

Med endringen mener salgsdirektør Christine Aannerud at man bedre sikrer kundenes behov på tvers av Nettavisens mange segmenterte produkter:

- Vi kan tilby alt fra programmatic på tvers på våre mange nettsteder, riktige målgrupper i riktig kontekst og avanserte nye annonseløsninger, sier Aannerud.

Sosialt viktige personer
En sterkt trend i 2015 var markedsføring gjennom store, kjente bloggere. Innholdsmarkedsføringen bredte seg ut fra annonseplasser hos de etablerte mediene til sosiale kanaler som blogg, Instagram, SnapChat og YouTube.

Spray arbeider nettopp i dette skjæringsfeltet mellom kundenes egne sider, sosiale medier og Nettavisens sider - ofte hjulpet av noen av landets største bloggere.

Reklame

Kutt den skyhøye strømregningen: Slik får du billigst og best varempumpe