*Nettavisen* Økonomi.

Stordalen slakter hotellsatsing

Foto: Sara Johannessen (SCANPIX)

-Marriotts timing er mildt sagt elendig, sier Choice-sjef.

30.01.08 08:20

2008 ser ut til å bli et jubelår for hotellkjedene. Fra 2009 – når nykommeren Marriott gjør sitt inntog i Skandinavia, kan det bli langt tyngre.

NA24 - din næringslivsavis

- Marriotts timing er mildt sagt elendig, mener Petter Stordalen i Chice Hotels. Han blir en av hotellkjempens argeste konkurrenter.

I går lanserte den amerikanske hotellkjeden Marriott sine hotellplaner i Skandinavia. Amerikanerne tror ekspansasjonen i Skandinavia, som etter hvert skal telle 20-25 hoteller i nøkkelbyer, på flyplasser og sentrale feriedestinasjoner, kommer til å bli en suksess godt hjulpet av hotellgigantens lojalitetsprogram med 27 millioner medlemmer.

- Jeg stiller spørsmål ved valg av etebleringssteder. Kristiansund? Hemsedal? I Norge er det bare hotellet på Gardermoen som synes fornuftig, mener Stordalen.

Ole-Jacob Wold i Rica-kjeden mener de ikke ser noen konkrete signaler som tilsier nedtur.

- Men vi har hatt god vekst i noen år nå. Den fortsetter inn i 2008, men ingen trær vokser inn i himmelen. Veksten vil avta. Vi ser nå at næringen har stor investeringslyst i ny hotellkapasitet. Fra 2009/2010 er det en del byer som får vesentlig mer kapasitet enn i dag. Det krever økt etterspørsel, sier Wold til avisen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag