NA24.no

Stordalens PR-kupp

Foto: Sara Johannessen (SCANPIX)
Sist oppdatert:
Petter Stordalens mange pr-stunt er verdt millioner.

Når Petter Stordalen snakker med mediene er hvert ord nøye planlagt, enten av ham selv eller av et eget team fra pr-selskapet Geelmuyden.Kiese.

NA24 - din næringslivsavis

Det resulterte blant annet i at VG fikk eksklusiv adgang til å dekke festen da Stordalen åpnet restaurant Eik Annen Etage sist fredag.

De andre presseorganene ble bedt om å holde seg på fortauet i kulda og knipse bilder av Stordalen. Alt var nøye regissert av Norges hotellknekt.

- Vi hadde en eksklusiv avtale med Stordalen på åpningen av restauranten. En fotograf og en journalist skulle være på middagen, sier VG-fotograf Terje Bringedal til NA24.

- Ingen ordinær åpning
- Denne saken er unntaket som bekrefter reglen. Dette var ingen ordinær åpning, derfor fikk VG lov til å ta et bilde ved bordet og et i gangen når vi kom, sier Stordalen til NA24.

Hotellknekten sier han ville skåne sine gjester fra blitzregnet som kommer ved for mange pressefolk.

- Jeg bare følger det som er hotell- og reiselivsnæringens egne etiske regler, sier Stordalen til NA24.

Han understreker at han ikke bevisst har en strategi for å ekskludere noen.

I pose og sekk
Stordalen har investert 10 millioner kroner i den gamle og ærverdige Annen Etage i Oslo. Restauranten skal være hans nye rock'n roll-bule, ifølge ham selv.

- Klart NA24 kan dekke dette. Men jeg er så travel akkurat nå, kan du ringe meg på tirsdag, sa en munter Stordalen til NA24 mandag forrige uke.

Torsdag har Verdens Gang et eksklusivt oppslag med Stordalen, der han forteller om sine planer for Oslos nye kjendissted.

- Sorry, folkens. Jeg er i Sverige og veldig travel. Men vi ønsker ingen journalister inne på åpningen. Det gjelder alle, beklager. Men dere kan stå på fortauet og se når vi ankommer, sa Stordalen til NA24 samme dag.

Galant ankomst
Klokken 18.30 på fredag kveld står seks pressefolk utenfor Hotell Continental. Litt over halv åtte svinger en mørkeblå Mercedes inn foran inngangen til hotellet.

Ut spretter Stordalen i en marineblå militærjakke med to medaljer hengende på høyre bryst. Han smiler fra øre til øre, og småløper tøft rundt bilen for å åpne døren for sin blonde venninne.

Sjåføren er antrukket i stram dress og står på geledd for å se sin sjef sprade gjennom blitzregnet, inn i resepsjonen og opp til sine venner som venter i den nye Annen Etage.

Lørdag morgen prydes landets avisstativer med ferske aviser, der VG har en helside inne fra restauranten. Som eneste avis har VG bildet av Stordalens legestudent-kjæreste inne fra festen.

«Min største kjærlighet» lyder tittelen, og er et sitat fra sangen finansmannens nye kjæreste Gunhild Melhus sang til Stordalen.

- Totalt regissert
I fjor regisserte pr-ekspert Hans Geelmuyden Øystein Stray Spetalen og Petter Stordalens forsøk på å kapre teknologiselskapet Opticom. Dagens Næringsliv skrev sist lørdag at han instruerte partene til å levere vakre replikker som «å bli kvitt en ukultur» og «sørge for en god eierstyring».

Hvem har vel glemt ord som «uuuuunnion» eller «regnestøkket te Øiiistein» i den mye omtalte «Grenlandspakken» som også ble bønnhørlig gjentatt til det satt i den norske folkesjelen.

- På en god arbeidsdag føler jeg meg som en Ingmar Bergman i miniatyr. Jeg er skuespillforfatter, og kundene blir mine rollefigurer. Men hvilken annen instruktør blir betalt av sine skuespillere? sa Hans Geelmuyden til DN i et portrett sist lørdag.

«Grenlandspakken» var så godt planlagt at selveste LO-sjefen sa hun følte seg trygg på finans-kumpanenes motiver.

Salgsplakat
Normalt bruker Stordalen pr-byrået Geelmuyden.Kiese til oppdrag når han må vinne opinionen. Geelmuyden sier til NA24 at de ikke har vært involvert i strategiprosessen til åpningen av restauranten denne gangen.

- Er VG viktig som en salgsplakat for et nytt produkt?

- VG er landets største avis. Hvis det ligger en løsning eller en nyhet av redaksjonell interesse så er betydningen av omtale selvfølgelig veldig stor, sier han til NA24.

Geelmuyden sier rangeringen av medier går på antall lesere og om mediet har tillit. Han sier Stordalen regisserer mange av pr-oppleggene selv og vil ikke ta æren for hans omdømme i Norge.

- Jeg får av og til lov til å sparre med Petter, men han er et meget sterkt menneske som fikser mye selv, sier han.

Pr-mannen Geelmuyden har fått klekkelig betalt siden Stordalen ble kunde i 2000.

- Omdømme baserer seg ikke bare gjennom det man sier, men også det man gjør, sier Stordalen til NA24.

Verdt opp mot 3 mill.
Ifølge Dagens Næringsliv kan et større pr-oppdrag komme opp i prisklassen 300-500.00 kroner.

Ved lansering av et nytt produkt er eksklusivitet og hvilken kanal man velger viktig.

- Får Stordalen en rosende helside i Verdens Gang om sitt nye restaurantkonsept som Eik Annen Etage, er omtalen verdt 6-10 ganger mer enn en annonse, sier partner Kjell Rakkenes i JKL Oslo.

Selskapet er en av Nordens ledende rådgivere innen strategisk kommunikasjon, og jobber med prising av slike konsepter.

En helside på VGs Rampelys inkludert moms koster 406.250 kroner og prises da ifølge Rakkenes til en verdi for Stordalen i spennet mellom 1,8 til 3,4 millioner kroner.

- En slik omtale er uhyre mye verdt, og hvis man gir den bort eksklusivt blir det også bedre plassering i avisen, sier han.

Rakkenes sier han rangerer Dagens Næringsliv, etterfulgt av Aftenposten og VG som viktigste kanaler for Stordalen i et slikt konsept for de med penger til å kjøpe dyr mat for seg og sine forrentingspartnere.

Stordalen fikk to helsider i Verden Gang før åpningen av sin restaurant.

- At Stordalen gir dette helt eksklusivt til Verdens Gang og lar de andre presseorganene stå ute i kulden er ganske uvanlig, sier han til NA24.

«Mini-Me»
Førsteamanuensis Peggy Brønn ved Insitutt for kommunikasjon, kultur og språk ved Handelshøyskolen BI er overbevist om at Stordalen er instruert til å regissere åpningen slik at den gir best valuta.

- Stordalen nok blitt rådet til å gjøre det på denne måten. Men når alle vet om festen og at Stordalen gir en presseinstitusjon eksklusivitet, er det veldig dumt, sier hun.

Brønn mener det er dumt av Stordalen å bruke media på en slik måte.

- Hans mål er å selge mer, men når Stordalen opptrer som «Mini-Me» kan det slå tilbake på ham selv. Da vil det gi dobbelt dårlig effekt, sier hun.

- Det er grenser hvor lenge vi gidder å se han opptre slik, sier Brønn til NA24.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere