Storebror ba Kjos selge: - Ikke samarbeidet på 20 år

Bjørn Kjos har ikke samarbeidet om forretninger med storebroren Tore på mer enn 20 år.

Bjørn Kjos har ikke samarbeidet om forretninger med storebroren Tore på mer enn 20 år. Foto: Fredrik Hagen (NTB scanpix)

Bjørn Kjos og storebroren Tore samarbeider ikke, og det har de ikke gjort på over 20 år.

FORNEBU (Nettavisen Økonomi): Storebror Tore Kjos (75) bønnfalt lillebror Bjørn i januar om å selge Norwegian.

– Jeg håper de snart kommer i mål med salget av Norwegian, og det bør skje veldig fort. Det har allerede tatt altfor lang tid, uttalte storebror Kjos til DN.

Han har tilsynelatende hatt en konflikt med sin lillebror om hva som er best for selskapet fremover.

Eier 6 prosent

Tore Kjos er foruten å Norwegian-gründer Bjørn Kjos' storebror også medeier i HBK Holding. Selskapet eier en drøy fjerdedel av Norwegian sammen med Bjørn Kjos, styreleder Bjørn Kise og deres familier. Tore Kjos eier rundt 6 prosent av HBK Invest.

DN skrev i januar at storebror Kjos trenger penger, ettersom hans livsverk, seismikkselskapet Read, er i dypt økonomisk uføre og har desperat behov for mer penger.

- Selg, selg!

– Jeg ropte: «Selg, selg, selg! Vi er begge pensjonister og kan ikke holde på med slikt lenger. Hadde vi vært 40 år gamle, så hadde det vært greit. Men nå gjelder det å komme seg ut», uttalte Tore Kjos til avisen.

Noe nært samarbeid mellom de to brødrene, synes det ikke å være.

- Jeg har ikke hatt noe forretningsmessig samarbeid med ham på mer enn 20 år, avfeier konsernsjefen overfor Nettavisen Økonomi.

Norwegian har hatt konkret interesse fra flygiganten IAG, som i slutten av januar meddelte at de trakk seg ut. Det førte blant annet til et massivt kursfall i Norwegian-aksjen. Norwegian meddelte i slutten av januar at de henter inn 3 milliarder kroner i ny egenkapital.

Asiatisk partner

Flyselskapet offentliggjorde på en pressekonferanse torsdag at de har inngått et strategisk samarbeid med et asiatisk selskap. Kjos er sparsommelig med opplysningene om hvilket selskap dette er.

- Det er en veldig sterk asiatisk partner på joint venture, og noe annet tror jeg ikke at jeg vil si, sier konsernsjefen til Nettavisen Økonomi.

- Men er det liv laga for Norwegian som et selvstendig selskap?
- Ja, det har det alltid vært. Det vi har konsentrert oss om nå og prioritert, er å få satt denne emisjonen. Vi er et børsnotert selskap og har ikke utestengt noen. Det har vært en spesifikk interessent, men vi har hatt flere andre interessenter som har stått på gangen og vil inn. Vi har ikke hatt tid til å konsentrere oss om dem, svarer Kjos.

På overtid

- Hva med din egen fremtid som toppsjef, du er 72 år?
- Det er artig det, jeg har sagt at jeg er mange år på overtid. Det er styret som må bestemme om jeg skal gå av, det er ikke jeg som bestemmer dette. Hvis de finner en som er bedre, skal de selvfølgelig gjøre det.

Kjos mener ellers at selskapet nå har fått den størrelsen de trenger, ikke minst på langdistanseflyvninger.

- Vi skal befeste posisjonen der vi er, og det vil alltid være en «fintuning» av flyruter. Vi tar grep i år på antall baser. Når vi stenger ned en del baser nå, er det fordi de er for sesongavhengige. Det er bedre å droppe noen av disse markedene.

- Vil kostnadskutt ramme antall ansatte?
- Det er for tidlig å si hvordan det vil slå inn. Når det gjelder eksempelvis basene på Kanariøyene, trenger vi flere ruter ut fra fastlandet i Spania, så da må de ansatte flytte inn fra øyene.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mest lest på Økonomi

Annonsebilag