Storebror oppforder Bjørn Kjos til å selge Norwegian

FÅR SALGSRÅD: Konsernsjef Bjørn Kjos blir bedt om å selge Norwegian av sin egen bror og medeier.

FÅR SALGSRÅD: Konsernsjef Bjørn Kjos blir bedt om å selge Norwegian av sin egen bror og medeier. Foto: (NTB scanpix)

Tore Kjos (75) trenger penger og ber lillebror Bjørn selge flyselskapet han bygde opp.

23.01.19 15:28

– Jeg håper de snart kommer i mål med salget av Norwegian, og det bør skje veldig fort. Det har allerede tatt altfor lang tid, sier Tore Kjos (75) til DN.

Tore Kjos er Norwegian-gründer Bjørn Kjos' storebror og medeier i HBK Holding. Selskapet eier en drøy fjerdedel av Norwegian sammen med Bjørn Kjos, styreleder Bjørn Kise og deres familier.

I april i fjor ble det kjent at giganten IAG ønsker å kjøpe Norwegian, men så langt har selskapet avvist oppkjøpsforsøkene. Styret har to ganger sagt nei til konkrete kjøpstilbud fra IAG, som eier blant annet British Airways.

Les også: Bjørn Kjos: – For tidlig å selge

- Selg, selg, selg

DN skriver at storebror Kjos trenger penger ettersom hans livsverk, seismikkselskapet Read, er i dypt økonomisk uføre og har desperat behov for mer penger.

Han mener det er på høy tid at Bjørn kvitter seg med Norwegian og sier at han i vinter har presset på for å få Norwegian-sjefen til å gå med på et salg til IAG.

– Jeg ropte: «Selg, selg, selg! Vi er begge pensjonister og kan ikke holde på med slikt lenger. Hadde vi vært 40 år gamle, så hadde det vært greit. Men nå gjelder det å komme seg ut», sier Tore Kjos til avisen.

Tore Kjos eier rundt seks prosent av HBK Invest, som igjen er den dominerende aksjonæren i flyelskapet. Uten støtte fra HBK og Bjærn Kjos' øvrige allierte, som investor Egil Stenshagen, blir det svært vanskelig for IAG å få kontroll over Norwegian.

Les også: Bjørn Kjos håper han er ferdig som Norwegian-sjef innen tre år

Ingen Kjos-kommentar

DN har ikke lyktes å få en kommentar fra Bjørn Kjos.

Kjos har imidlertid tidligere understreket til Nettavisen at Norwegian ikke er til salgs.

- Men skulle vi først selge, er IAG et flott selskap å selge til. Det er et ordentlig selskap, uttalte Kjos.

Han trodde heller ikke det vil være de store endringene i Norwegian hvis IAG tar over.

- IAG har en filosofi med å drive selskapene de har kjøpt som uavhengige enheter, så jeg tror ikke det blir store endringer. Ruter i Norge og slikt blir i alle fall det samme, sa han.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mest lest på Økonomi

Annonsebilag