Stormberg-sjef Hege Nilsen Ekberg støttet ulven. Da ble det alvorlig bråk

JERNKVINNE: Hege Nilsen Ekberg er daglig leder i Stormberg, og har opplevd en heftig ulve-storm etter selskapet hev seg inn i en av de mest opphetede debattene. 

JERNKVINNE: Hege Nilsen Ekberg er daglig leder i Stormberg, og har opplevd en heftig ulve-storm etter selskapet hev seg inn i en av de mest opphetede debattene.  Foto: Stormberg

Hege Nilsen Ekberg er sjefen for det populære turklærmerket Stormberg. Da hun hev seg inn i ulvedebatten ble det hett rundt ørene.

10.02.19 12:48

Ulvedebatten raste i Norge, og det metaforiske leirbålet som skal være Norges offentlige samtale, lignet mer på et St. Hans-bål. Den 8. januar bestemte Stormberg seg for å legge ut dette innlegget på Facebook:

Etter innlegget eksploderte debatten.

Sykeste

«Sykeste meningsmålingen jeg har sett fra en gjeng som pakker folk inn i klær av plast.» skrev leder i organisasjonen for norske pelsbønder, Guri Wormdahl.

«Kommer ikke Stormberg i hus her noe mer», skrev en annen.

Ekberg og Stormbergs engasjement i ulvesaken endte opp som en bensinkanne.

– Jeg ble overrasket over den hatske og ufine tonen fra enkelte. Hvis man ser på kommentarfeltet var det et fåtall som sa de skulle boikotte og brenne klærne våre. Vi fikk også svært mange støtteerklæringer, sier hun til Nettavisen Økonomi.

Ekberg er turklærnes jernkvinne. For selv om boikottanklagene haglet, og kommentatorer sa at det var et feilgrep for en bedrift å gjøre, vil hun ikke angre på noe som helst. Hun kommer heller med et litt frekt spark mot boikotterne.

– I stedet for å brenne klærne, vil jeg oppfordre folk til å levere dem til gjenbruk. På den måten kan vi spare miljøet, sier hun.

Det hele startet egentlig med et samarbeid om den utrydningstruede uglen Hubro. Stormberg har lenge markert seg som sterke naturvernere, og ville støtte World Wildlife Fund (WWF) med 400.000 kroner i kampen for å bevare naturen.

Storm i Stormberg

Det er langt fra første gang Stormberg har skapt storm. Da de satt igang med å ansette flyktninger, folk som hadde vært på skråplanet og tunge rusmisbrukere, vekket det sterke reaksjoner.

– Mange mente at det ville skade omdømmet vårt og ikke være en god idé. Jeg kunne ønske flere virksomheter var mer åpne når de ansatte, fastslår Ekberg.

– Men er ikke dette bare et PR-stunt fra en bedrift som vil selge klær?

– Nei. Vårt engasjement er forankret i kjerneverdiene våre. Det er naturlig for oss å jobbe for å bevare naturmangfoldet og sørge for fremtiden for dem som kommer etter oss, sier hun.

– Har du opplevd hets, trusler eller trakassering?

– Ikke noe som er verre enn det man må tåle i dagens debattklima på sosiale medier. Jeg har selv svart ut veldig mange av kommentarene som er kommet. Desto mer motstand vi fikk, desto mer klar ble jeg på at vi gjorde det riktige.

Da stormen tok av, og det ble røffe forhold i sosiale medier med boikott og brenning av klær, bestemte Stormberg seg for å overføre enda mer penger til naturvernerne i WWF.

Desto hardere reaksjoner de fikk, desto mer fjellstøtt sto de.

– Når vi så den store motstanden det var mot rovdyr i naturen, synes vi det var riktig å bidra med ekstra støtte for å bevare dem. Dessverre er alle våre store rovdyr truede arter i Norge. Derfor bestemte vi oss for å støtte WWF med ytterligere 300.000, til rovdyrfadderskap.

Det er dette Stormberg mener, og det vil hun holde fast på.

– Klarer Stormberg seg uten disse kundene, eller vil dere helst ha dem tilbake?

– Det handler ikke om å velge noen bort, men å stå for det vi tror på. Vi tenker ikke kommersielt når det kommer til slike saker, sier hun til Nettavisen Økonomi.

Selv om det er vanskelig å tro at det finnes bedrifter som ikke tenker kommersielt, sverger Stormberg-sjefen på at dette er ektefølt engasjement.

– Det ligger i vårt DNA. Å engasjere seg i slike saker er selve grunnlaget for bedriften vår, sier Ekberg.

– Hva med de ansatte, har det vært mye uenighet rundt lunsjbordet?

– Vi har 350 ansatte, og veldig stor takhøyde. Det er rom for forskjellige meninger. Alle har mulighet til å si det de mener.

Ikke sett ulv selv

Selv med det sterke engasjementet for ulven, må hun vedkjenne seg at hun aldri har sett ulv i det fri.

– Nei, det har jeg ikke. Jeg har veldig lyst til å se ulv. Gaupe må jeg nok innrømme står helt øverst på listen. Skulle veldig gjerne fått lov til å se det fritt i naturen.

Den som skapte den første stormen for Stormberg var Steinar J. Olsen, selskapets grunnlegger. Han er alt annet enn ferdig med selskapet som ble stiftet i 1998. Siden har det blitt en stor norsk bedrift med over 350 ansatte.

Syvende far i huset

GRUNDER: Steinar J. Olsen stiftet Stormberg i 1998. I fjor gikk han av som daglig leder, og overlot makten til Hege Nilsen Ekberg.  Foto: Privat

Olsen er fortsatt arbeidende styreleder. Det er nok ingen enkel rolle for noen som kommer inn og skal forsøke å styre bedriften for en som har selv grunnlagt den. Men Ekberg understreker at samarbeidet fungerer godt.

– Vi kjenner hverandre godt, og har jobbet tett i mange år. Han har gjort en formidabel jobb og tør å utfordre andre i næringslivet. Det er stor takhøyde, og jeg er veldig takknemlig for tilliten jeg har fått fra styret, sier Ekberg om den øverste sjefen.

– Men blir ikke Olsen en slags syvende far i huset etter 21 år i Stormberg?

– Nei, det vil jeg ikke si. Vi må huske at han er selve gründeren som startet dette eventyr. Selv om vi er like på mye, så er jeg kanskje hakket mer nerdete og analytisk av meg, kanskje sågar mer digital av meg, sier Ekberg og ler.

Store endringer

Uavhengig av ulvedebatter, naturvernere og boikott, er nok Stormberg som andre selskaper avhengig av å gjøre store endringer fremover. Eksperter spår butikkdød, og det kommer raske endringer i markedet. Ekberg er imidlertid ikke bekymret.

– Vi er godt rustet. Mottoet vårt: «Endring er det eneste konstante» gjennomsyrer bedriften vår. Vi er klar for det fremtiden bringer, sier hun.

Hun har sterk tro på at fremover vil det bli mer fokus på opplevelser, naturen og ikke fullt så mye fokus på selve produktene.

– Jeg har troen på markedsplasser, produktekspertise og showroom. Det må være sømløst mellom nettbutikk og vanlige butikker, og gjøres så enkelt som overhodet mulig for forbrukerne, sier Ekberg.

Ingen boikotteffekt

Det er ikke bare kontroversielle oppfatninger som gjør Stormberg og toppsjefen til annerledes i norsk næringsliv.

Hun har en helt annen bakgrunn enn andre toppsjefer i norske selskaper.

Ekberg har selv bakgrunn fra netthandel. Startet selv på «gølvet», som kundekonsulent i selskapet i 2008. Deretter klatret hun bratt oppover stigen, og sitter nå som toppsjef med sterk idealisme.

– Hvis dere hadde visst det var kroken på døra for Stormberg, hadde dere fortsatt støttet ulven?

– Uansett om det hadde betydd kroken på døra, hadde vi stått opp for det vi mener er riktig, sier toppsjefen.

Og de har ikke fått noen effekt av boikotten som herjet i sosiale medier.

– Vi har ikke sett den varslede boikotten hatt noen effekt på omsetningen så langt, sier hun.

På tross av ulvemotstandernes varslede vrede, trenger ikke Stormberg bekymre seg for massive boikotter eller brennende bål av turklær med det første.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mest lest på Økonomi

Annonsebilag