NA24.no

Stortank nesten dødt

tankskip
tankskip
Det er morsommere å se maling tørke enn å følge stortankmarkedet for tiden, ifølge skipsmeglerhus.

Les NA24 på mobil

- Watching paint dry is a thrill compared to the current VLCC-market, er skipsmeglerhuset P.F. Bassøes beskrivelse av den siste ukens utvikling i markedet for supertankere.

NA24 - din næringslivsavis

Befrakterne har satt seg på gjerdet til tross for at de ifølge Bassøe ligger etter lasteprogrammene. De har imidlertid oppnådd å gjøre eierne av ledige tankere nervøse med tilhørende press ned på ratene.

Press kommer imidlertid i en meget godt marked for VLCC-eierne. Selv om ratene for laster fra Midtøsten til Det fjerne østen falt 10 poeng til worldscale 120, så ligger timecharterraten på meget sterke 80.400 dollar per dag.

Vestover fra Persiabukta oppnår rederne ws 92,5, som er ned 7,5 poeng den siste uken. Dagraten ligger på 72.000 dollar.

Markedet i Atlanterhavet har så langt sluppet unna det meste av presset, og ratene holder seg fortsatt oppe på ws 140-tallet, som gir timecharterrate på rett under 100.000 dollar per dag. Det er imidlertid utsikter til en ny treg uke på grunn av langhelg i USA og konferansevirksomhet.

Suezmax-ratene er også noe ned, men holder fortsatt sterke nivåer. Fra Vest-Afrika til østkysten av USA sluttes det på ws 175, ned 15 poeng den siste uken. Det gir en dagrate på 58.000 dollar per dag. I det indre Middelhav/Svartehavet falt raten fra ws 210 til 180, som gir rater på 82.400 dollar per dag.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere