NA24.no

Stortap for Norwegian

Sist oppdatert:
Kostnadene økte betydelig for flyselskapet i fjorårets siste kvartal.

Flyseskapet Norwegian gikk på en kostnadssmell i fjerde kvartal.

NA24 - din næringslivsavis

Selskapet fikk et resultat før skatt på minus 202,1 millioner kroner, sammenlignet med et minusresultat på 34 millioner kroner i samme periode året før.

Omsetningen i kvartalet økte med 34 prosent fra 1.145 millioner kroner til 1.615 millioner kroner i fjerde kvartal 2007. Driftsresultatet endte på minus 198 millioner kroner, mot minus 57 millioner kroner i samme periode året før.

Drivstoff til værs
Selskapets driftskostnader økte med 49,3 prosent i fjerde kvartal 2008 til 1,66 milliarder kroner fra 1,1 milliarder kroner i fjerde kvartal 2007.

Den kraftige økningen skyldes selskapets økte produksjon og en kraftig økning i drivstoffutgiftene. Ifølge selskapets presentasjon har drivstoffkostnadene per passasjer inkludert hedgingeffekt økt med 48 prosent sammenlignet med de tyre siste månedene i 2007. Drivstoffutgiftene i fjerde kvartal i fjor utgjorde 597,8 millioner kroner sammenlignet med 320 millioner kroner i fjerde kvartal 2007.

I fjerde kvartal fløy 2.220.917 passasjerer med Norwegian. Det er en vekst på 11 prosent fra 2.002.640 passasjerer i fjerde kvartal 2007. Kabinfaktoren endte på 77 prosent, samme nivå som året før.

DISKUTÈR HER:Hvor tror du Norwegian skal videre?

Dempet etterspørsel
Norwegian ser en dempet etterspørsel på grunn av nedkjølingen i forretningsområdet for det inneværende året. Mye vil være av hvordan makrosituasjonen utvikler seg, men flyselskapet skriver om forverrede vilkår i makrobildet.

For året økte enhetskostnadene til 0,56 kroner, noe som representerer en oppgang på 6 prosent. Justert for drivstoffkostnader falt derimot enhetskostnadene med 8 prosent til 0,37 kroner. For 2009 ser de at kostnadene vil falle til 0,53 kroner per enhet. Det er avhengig av utviklingen i drivstoffprisene og valutakursene, samt ruteporteføljen.

Meld deg på NA24s nyhetsbrev her

Kjos tilfreds
For 2008 som helhet fikk Norwegian et resultat før skatt på 0,7 millioner kroner, mot 113 millioner kroner i fjerde kvartal 2007. Omsetningen økte fra 4,2 milliarder kroner til 6,2 milliarder. Antall passasjerer økte fra 6,9 millioner til 9,2 millioner.

- Jeg er svært tilfreds med et resultat på plussiden i en situasjon der bransjen har stått overfor store utfordringer – spesielt med tanke på høye drivstoffkostnader som også har rammet Norwegian hardt. Driften vår i Norge går imidlertid godt, og vi har også dreid organisasjonen i Sverige kraftig. Dette skal gi resultater for inneværende år, sier administrerende direktør Bjørn Kjos.

Ekstraregningen på drivstoff i 2008 utgjør 529 millioner kroner. I tillegg fikk selskapet et urealisert tap på drivstoffsikring for 2009 på over 104 millioner som må belastes 2008 regnskapet. Dersom man justerer for den urealiserte effekten på 104 millioner kroner, hadde Norwegian et overskudd på 105 millioner kroner før skatt.

Ser frem mot nye fly
Norwegian-sjefen ser frem til leveransene av de splitter nye flyene selskapet har i bestilling. Selskapet får 11 nye fly i drift, hvorav 7 av disse kommer rett fra fabrikken og de øvrige fire er også nesten helt nye.

-Når de siste MD maskinene nå fases ut er det et solid bidrag både i miljøsammenheng og også med tanke på å kunne frakte mange flere passasjerer fremover, sier Kjos.

Har du et næringslivstips - kontakt NA24

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere