NA24.no

Valuta USD 8,08 EUR 9,62 GBP 10,93 SEK 91,28
Oslo Børs 0,83

Støre slakter planer om å selge Flytoget

Ap-leder Jonas Gahr Støre.
Ap-leder Jonas Gahr Støre. Foto: Vegard Grøtt (NTB scanpix)
Sist oppdatert:
Ap-leder Jonas Gahr Støre advarer mot salg av Flytoget og mener det vil være uheldig både økonomisk og for fellesskapets interesser. En pussig holdning, mener Frp.

Regjeringen har tatt til orde for salg av Flytoget, og flere utenlandske interesser har allerede meldt sin interesse. Nå tar Ap-leder Jonas Gahr Støre et oppgjør med salgsplanene.

– Det ser ut som om regjeringen er mer drevet av ideologiske hensyn når de ønsker å kvitte seg med statlig eierskap, enn av forretningsmessige og strategiske motiver, sier Støre i et intervju med Dagens Næringsliv.

– Vi må stille oss spørsmålet om hvem som vil få det bedre ved et salg av Flytoget. Det er neppe trafikantene, sier han.

Gunnar Stavrum: Idioti å selge Flytoget

Dobbeltrolle

Øyvind Korsberg (Frp), første nestleder i næringskomiteen på Stortinget, mener på sin side at staten ikke har noe i transportselskaper å gjøre.

– Det er en stor utfordring at staten eier og driver et transportselskap i konkurranse med andre, både NSB og busselskaper, som frakter folk til Gardermoen. Det problematiske er at staten er både eier og regulator i markedet. Det er en uheldig dobbeltrolle, sier Korsberg til NTB.

Fordi det er staten som setter rammebetingelsene for næringen, kan det føre til konkurransevridning når staten samtidig er eier, sier han.

– Det vil skremme bort andre investorer som kan tenke seg å gå inn i markedet, advarer Korsberg.

Populære tog

I intervjuet med Dagens Næringsliv påpeker Støre at Flytoget er ett av Norges mest populære reiseprodukter, med en kundetilfredshet på 97 prosent.

– Jeg har selv både tatt Flytoget og svenskenes Arlanda-flytog, som nylig er solgt til australske og kinesiske eiere. Flytoget er best og billigst, sier Støre.

– Det kan heller ikke være noen fordel for fellesskapet og skattebetalerne. Flytoget ga i 2013 en avkastning på egenkapitalen på rundt 17 prosent. Alternativet for Høyre/Frp-regjeringen vil være sette pengene etter nedsalget inn i Statens pensjonsfond til en lavere avkastning, sier Ap-lederen.

Men at et selskap er lønnsomt, er ikke i seg selv noe argument for at staten skal eie det, mener Korsberg.

– Vi har et helt klart mål om at staten skal eie mindre på Oslo Børs. Vi ønsker å få inn flere private aktører, også utenlandske investorer, sier han.

Krever særskilte grunner

Da regjeringen la fram sin eierskapsmelding i juni, var ett av hovedbudskapene at det må foreligge særskilte hensyn hvis staten skal eie selskaper.

– Privat eierskap er og skal være hovedregelen i Norge. Eierskapsmeldingen gjenspeiler dette, fastholdt næringsminister Monica Mæland (H).

For selskapene Ambita, Baneservice, Cermaq, Entra Holding, Flytoget, Mesta, SAS og Veterinærmedisinsk Oppdragssenter (Veso) mener regjeringen det ikke foreligger noe grunnlag for statlig eierskap.

I neste års statsbudsjett vil regjeringen be om fullmakt til å kunne redusere statens eierskap helt eller delvis i disse selskapene.

– Jeg forutsetter at salget av Flytoget vil gå på skinner, sier Korsberg. (©NTB)

Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere