NA24.no

Streik i Widerøe – alle fly på bakken

Widerøe Et fly av typen Dash 8 DHC-8-311Q fra Widerøe på Oslo lufthavn Gardermoen.
Widerøe Et fly av typen Dash 8 DHC-8-311Q fra Widerøe på Oslo lufthavn Gardermoen. Foto: Kleiven, Paul (Scanpix.)
Sist oppdatert:
11.000 passasjerer rammes hver dag.

Meklingen i tariffoppgjøret mellom Widerøe og de kabinansatte førte ikke fram natt til onsdag. melder NTB.

Meklingen ble brutt etter nesten tre timers mekling på overtid etter at meklingsfristen gikk ut ved midnatt natt til onsdag.

– Dessverre var det ikke mulig å finne en løsning partene kunne bli enige om, sier mekler Merete Smith hos Riksmekleren.

Widerøe frakter daglig 11.000 passasjerer fra 47 flyplasser i Norge og Europa fordelt på rundt 400 avganger. Onsdag morgen settes alle fly på bakken.

Pensjon
Widerøes kabinforening har ifølge forhandlingsleder i Parat Lars Petter Larsen ikke satt fram krav om kortere arbeidstid eller høyere lønn. De krever innflytelse over sin egen pensjonsordning. Kravet er å få medbestemmelse over pensjonsordningen på lik linje med pilotene i Widerøe.

– De kabinansatte i Widerøe er den eneste fagforeningen for flygende ansatte i hele SAS-konsernet, som ikke har forhandlingsrett på sin pensjonsordning. Vi vil også delta i forhandlingene om endringene i vår fremtidige pensjonsordning. Pensjon er også en del av våre arbeidsvilkår, sier Larsen.

– Dette kravet koster ikke Widerøe en eneste krone, understreker han overfor NTB.

Godt tilbud
– Dette er helt uforståelig for oss. Jeg er sjokkert. Vi har tilbudt et oppgjør som sikrer de ansatte mot endringer i vilkårene i pensjonen fram til 2017, og det har de avvist, sier kommunikasjonsdirektør Richard Kongsteien i Widerøe til NTB.

– Våre ansatte har den beste pensjonsavtalen, lavest pensjonsalder og den korteste arbeidstiden blant kabinansatte i hele Europa. Det er fullstendig meningsløst at de streiker, fortsetter han.

– Vi beklager dette dypt overfor våre passasjerer. Vi vil refundere billettene til dem som ønsker det og booke om de vi har mulighet til, sier Kongsteien.

Han opplyser at det ikke vil være noe tilbud til de reisende onsdag.

– Veldig mye av vår trafikk er fra flyplasser der vi er de eneste som flyr, og vi vil ikke ha noe transporttilbud til passasjerene, sier Kongsteien.

Ifølge Kongsteien er det umulig for selskapet å gi de kabinansatte forhandlingsrett om pensjonsordningen:

– Dagens pensjonsordning er en kollektiv ordning for hele Widerøe, men som pilotene har forhandlingsrett om fordi de i sin tid slo sin egen pensjonsordning sammen med bedriftens. Når pilotene forhandler, så blir deres resultat det som gjelder for alle ansatte.

Ordkrig
Leder i Widerøes kabinforening, Kari Onarheim, er skuffet over selskapets manglende forhandlingsvilje.

– Kravene i årets oppgjør tar hensyn til selskapets økonomi og konkurransekraft. Konflikten handler ikke om penger, men om at selskapet ikke tar oss på alvor. Vi har ingen andre sanksjonsmuligheter enn streik når arbeidsgiver nekter å forhandle og bare avviser våre krav, sier Onarheim.

Forhandlingsleder Lars Petter Larsen i Parat mener Widerøe forsøker å villede opinionen

– Når kommunikasjonsdirektør Richard Kongsteien i Widerøe sier vi har fått tilbud om forhandlingsrett fram til 2017 er det for så vidt riktig, men det er også riktig at i samme avtaleforslag vil forhandlingsretten for oss kabinansatte opphøre helt og fullstendig 1. januar 2017. Vi kjenner ingen som har et fireårs perspektiv på sine pensjonsrettigheter, sier Larsen.

– Hva slags rettferdighet er det i at en kvinnedominert yrkesgruppe som de kabinansatte ikke skal få være med på å bestemme sin egen pensjon på lik linje med mennene som jobber som piloter i samme selskap? spør Larsen.

Fredag ble det kjent at SAS har solgt Widerøe til en investorgruppe bestående av Fjord1, Torghatten og Nordland fylkeskommune. (©NTB)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere