*Nettavisen* Økonomi.

Styreleder: – Risikerer alle arbeidsplassene i Norwegian

Styret i flyselskapet samlet seg i hovedkontoret på Fornebu mandag. Foto: (Scanpix)

Styreleder Bjørn H. Kise i Norwegian sier selskapet er i «en veldig vanskelig situasjon» og at de streikende pilotene setter alle arbeidsplassene i selskapet i fare.

02.03.15 17:21

Siste: Pilotene i Norwegian har avlyst et møte de skulle hatt med ledelsen mandag ettermiddag. Dette ville vært den første kontakten mellom partene siden streiken brøt ut natt til lørdag.

Til E24 opplyser informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian at møtet med Norwegian Pilot Union (NPU) er avlyst.

– Vi fikk nettopp vite at NPU ikke vil stille, sier informasjonssjefen.

Ifølge leder Halvor Vatnar i NPU var møtet ikke en del av forhandlingene mellom fagforeningen og selskapet, men et drøftelsesmøte. Han er sparsom med kommentarer om avlysningen.

– Dette har å gjøre med tidsfrister i henhold til hovedavtalen og dreier seg om formaliteter, sier Vatnar til E24.

Risikerer alle arbeidsplassene

Styret i flyselskapet samlet seg i hovedkontoret på Fornebu mandag klokken 11 i forbindelse med den tilspissede konfliktene med pilotene.

– De streiker for å trygge arbeidsplassene sine. Men i realiteten risikerer de jo alle arbeidsplassene i konsernet. Vi er i en veldig vanskelig situasjon, sier Kise på vei inn til møtet.

Les også: Norwegians piloter kan ikke vinne denne kampen

Les også: Dette har du krav på ved en flystreik

Han ønsket ikke å gå i detalj om hva styret skulle diskutere på det hasteinnkalte møtet. Han ville heller ikke å svare på spørsmål om styret vil vurdere å legge ned datterselskapet Norwegian Air Norway (NAN), der flygerne er ansatt.

– Men vi må jo vurdere de tiltakene som eventuelt er adekvate. Vi skal først og fremst sørge for at det vi har bygget opp, ikke blir revet ned, sier han.

Spekulasjoner om konkurs

– Vi må se på hva som er situasjonen i dag, og hvordan vi skal greie å komme ut av dette. Vi må også tenke på alle de ansatte. Det er jo bare noen få i ett av datterselskapene som streiker, sier Kise.

Han ønsket ikke å svare på spørsmål fra NTB om konflikten har vært ønsket av ledelsen i Norwegian for å gi et påskudd til å legge ned NAN, der flygerne er ansatt, slik mediene har brakt spekulasjoner om.

Les også: Disse Norwegian-flyene blir innstilt

En sentralt plassert kilde opplyste til Finansavisen mandag at Norwegian-sjef Bjørn Kjos ønsket en konflikt slik at NAN kunne slås konkurs. Kjos skal ha ønsket pilotene over i bemanningsselskapet OSM Aviation.

Informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen ønsker ikke å svare på om outsourcing er et mål for Norwegian.

– Det som er et mål for Norwegian, er å være konkurransedyktig for framtida. Og i lys av hvordan konkurransesituasjonen er i luftfarten, må man kutte kostnader, sier Sandaker-Nielsen til NTB.

Les også: SAS-streiken går mot slutten

Han ønsket ikke å svare på spørsmål fra NTB om konflikten har vært ønsket av ledelsen i Norwegian for å gi et påskudd til å legge ned datterselskapet Norwegian Air Norway (NAN), der flygerne er ansatt, slik mediene har brakt spekulasjoner om.

Nei til individuelle avtaler

Søndag kveld omtalte Dagbladet en intern melding Norwegian-pilotenes fagforening, Norwegian Pilot Union (NPU), sendte ut til sine medlemmer. Der fremgår det at pilotene frykter at datterselskapet Norwegian Air Norway (NAN) skal slås konkurs. De streikende pilotene er ansatt i NAN.

NPU-leder Halvor Vatnar vil ikke kommentere overfor Dagbladet hvorvidt de nå stålsetter seg for en konkurs.

I meldingen oppfordres NPU-medlemmene til ikke å skrive under på individuelle avtaler med selskapet.

- Isfront mellom piloter og andre ansatte

Forholdet mellom piloter og andre som jobber i Norwegian, er på frysepunktet, forteller ansatte på hovedkontoret.

– Det å streike i et selskap som går med underskudd, virker for meg veldig uklokt, sier en kvinnelig ansatt i Norwegians regnskapsavdeling til NTB.

– Det er iskalde fronter nå. Erfaringsmessig kan det komme en del grove kommentarer. Det oppleves veldig ubehagelig, sier hun.

Mens styret i Norwegian satt i hastemøte, var det en lett anspent atmosfære på hovedkontoret på Fornebu mandag.

– Streiken blant pilotene preger de ansatte, og det verste er usikkerheten. Man blir jo bekymret for arbeidsplassen sin, for i verste fall kan jo Norwegian falle sammen. Man vet jo hvor sårbar man er. Streik er ikke et godt virkemiddel. Det skader mange uskyldige, spesielt passasjerene, sier hun.

Har svaret klart i tilfelle konkurs

Pilotenes fagforening, Norwegian Pilot Union (NPU), forbereder seg nå på hvordan de skal møte en mulig situasjon der NAN blir lagt ned. Allerede søndag oppfordret de medlemmene til å ikke skrive under på individuelle avtaler med Norwegian. Deretter ba NPU-styret om å få fullmakt til å forhandle på vegne av medlemmene.

Nestleder Alf Hansen sendte henstillingen om forhandlingsfullmakt til alle medlemmene sent søndag.

– Etter knapt to timer hadde vi 400 fullmakter, og da jeg sto opp mandag morgen hadde 636 medlemmer gitt oss alle nødvendige fullmakter uansett hva selskapet finner på, sier Hansen til NTB.

NPU-leder Halvor Vatnar sier en løsning på konflikten i selskapet er avhengig av at medlemmene står samlet.

Når vi igjen har fått bekreftet full tilslutning fra våre medlemmer vil ethvert forsøk fra selskapet på å splitte pilotene bli blankt avvist, sier Vatnar.

– Gjennom det samholdet pilotene her viser vil det ikke være mulig å splitte pilotkorpset slik selskapet og Bjørn Kjos ser ut til å planlegge, sier Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud.

Parat truer med europeisk blokade

Konflikten mellom Norwegian og pilotene blir stadig mer tilspisset, og retorikken blir tilsvarende skjerpet. Det er varslet opptrapping av streiken fra onsdag, og pilotene frykter at et styremøte mandag munner ut i at datterselskapet de er ansatt i, kan bli nedlagt.

Det siste vil ifølge Parat bli lagt merke til – og kan få konsekvenser – langt utenfor Skandinavia, sier leder Hans Erik Skjæggerud til Aftenposten.

– Hvis Norwegian avvikler datterselskapet for å bli kvitt tariffavtale med sine piloter, blir dette oppfattet som fagforeningsknusing. Det er et ord som klinger svært dårlig over hele Europa, sier Skjæggerud.

– Da vil det være naturlig å trekke inn Den internasjonale transportarbeiderføderasjonen (ITF), som har medlemsorganisasjoner over hele Europa. De vil kunne iverksette aksjoner mot Norwegian over hele verden. Det vil kunne bety at selskapet blir nektet drivstoff og heller ikke får utført bakketjenester av noe slag, sier han.

Frykter for jobbene sine

Mens styret i Norwegian mandag satt i hastemøte, var det en lett anspent atmosfære på hovedkontoret på Fornebu.

– Det verste er usikkerheten. Man blir jo bekymret for arbeidsplassen sin, sier hun. I verste fall kan jo Norwegian falle sammen, sier Marit Lindén, leder i Norwegian kabinforening.

– Man vet jo hvor sårbar man er. Streik er ikke et godt virkemiddel. Det skader mange uskyldige, spesielt passasjerene.

Overrasket

Marit Lindén er overrasket over reaksjonene fra de administrativt ansatte.

– Kravene fra pilotene er ikke urimelige, mener hun og peker på at forhandlingene har pågått siden oktober i fjor.

– Når man ikke greier å bli enige, er streik det eneste virkemiddelet man har, sier hun.

De kabinansatte har varslet at de ønsker å gå til sympatistreik. Mandag ble det sendt brev til NHO med anmodning om et møte. En sympatistreik kan først iverksettes 14 dager etter at møtet har funnet sted, ifølge Lindén.

Rovdrift

De siste årene har det vokst fram en sterk misnøye blant piloter og kabinansatte med Norwegian-sjef Bjørn Kjos og resten av ledelsen, sier hun.

– Vi har stor forståelse for at selskapet må ekspandere ute i verden. Men det må gå an å gjøre dette på en ordentlig måte, sier hun.

I stedet har det utviklet seg en grunnleggende mangel på tillit mellom ledelsen og de ansatte, sier Lindén og viser til at møter hos Riksmekleren er blitt normen mer enn unntaket de siste årene.

Outsourcing

– Det er et sykdomstegn. De vil både ha full fleksibilitet og at vi skal koste mindre, slår hun fast.

– Det er blitt spekulert i at det Kjos egentlig ønsker, er å outsource pilotene i et eget bemanningsselskap?

– Det vil være utrolig trist om Kjos velger å gå den veien. Vi har vært med på å bygge opp dette selskapet fra grunnen av. Kjos må innse at han må få oss med på laget igjen, sier Lindén.

HTML EMBED
(function(d, s, id) {var js,ijs=d.getElementsByTagName(s)[0];if(d.getElementById(id))return;js=d.createElement(s);js.id=id;js.src="//embed.scribblelive.com/widgets/embed.js";ijs.parentNode.insertBefore(js, ijs);}(document, 'script', 'scrbbl-js'));

Lik Nettavisen og få flere ferske nyheter og friske meninger!

HTML EMBED

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.