NA24.no

Valuta USD 7,77 EUR 9,60 GBP 11,12 SEK 92,37
Oslo Børs 0,19%
Foto: SCANPIX

Styrt i Fly-Norges drivstoffsalg

Salget raser med over 20 prosent for juni måned.

Statistisk sentralbyrå har lagt fram tall på salg av petroleumsprodukt for juni. Her vises en kraftig nedgang i forbruket av jetdrivstoff.

NA24 - din næringslivsavis

Listen viser et ras i salget på hele 21,3 prosent for juni måned.

Ingen forklaring
Informasjonsdirektør i Norwegian, Anne Grethe Ellingsen, har ikke registrert noen nedgang i antall flyginger for juni, og synes dermed det er vanskelig å si noe om årsak til nedgangen.

- Hos oss har trafikken for juni vært som den pleier å være, men Norwegian har satt i gang tiltak for å fly smartere, noe som vil bidra med å senke forbruket av jetdrivstoff, sier Ellingsen til NA24.

- Vi har blant annen begynt å fly saktere og rettere ut og inn til Norge som tiltak for smartere flyging, nevner Ellingsen.

Da tiltakene først trådte i kraft i juni, ser hun at det er vanskelig å si hvor stor effekt dette har hatt. Ellingsen åpner også for andre forklaringer til den drastiske nedgangen.

- At flyene har tanket i utlandet er også en mulighet, men hvorvidt dette har gjort noen differanse for Norwegian har jeg ikke noe informasjon om.

Også Sindre Ånonsen i Avinor stiller seg intetvitende til årsaken bak resultatet.

- Dette er et brått fall, men jeg har ikke noe nærmere informasjon hva det kan skylles, sier Ånonsen.

Guro Henriksen i Statistisk Sentralbyrå, som har laget listen over petroleumsalget, bekrefter at tallene er reelle.

- Denne nedgangen skylles ikke nødvendigvis svekket flytrafikk. Her kan det være flere ting som spiller inn, sier hun til Na24.

Hun legger til at dersom selskapene tanker i utlandet kan det slå godt ut på listen, og ser dette som en potensiell årsak.

Globalt marked
Oljeanalytiker i DnB Nor Markets, Torbjørn Kjus, stiller seg uforstående til resultatet.

- Dette overrasket meg. Hvorfor dette skjer i Norge kan jeg ikke forklare da så vidt meg bekjent er ikke prisen dyttet over på forbrukerne enda, sier Kjus.

- En mulig årsak kan være at flyene velger å fylle i utlandet. Flybensinmarkedet er et globalt oljeproduktmarked og en kan fylle hvor som helst, påpeker Kjus.

Han legger til at dette er et marked det er vanskelig å sette noe regelverk for, men at det nødvendigvis ikke foreligger noen problemer dersom flyselskapene velger å tanke i utlandet.

Også flyanalytiker Per Haagensen i Fondsfinans kommenterer at han synes tallene er overraskende.

Guro Henriksen nevner også at kjøpet kan svinge veldig fra måned til måned dersom selskapene fyller store kvantum.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere