NA24.no

Foto: KAREN BLEIER (Scanpix)

Superfett for McDonald's

Sist oppdatert:
Kjeden solgte 40 millioner hamburgere ifjor.

Fjoråret gav en samlet omsetning på over 1,3 milliarder kroner og en økning i antall gjester på 9,2 prosent.

2011 ble et rekordår for McDonald’s Norge AS. Selskapet satt nye toppnoteringer med økning i både omsetning, antall gjester – og antall jobbsøknader, opplyser selskapet i en pressemelding.

- I 2011 økte vi omsetningen med 10,3 prosent og antall gjester med litt over 9 prosent. Veksten vi opplever viser at vår satsning på kvalitet og investering i oppussing av restaurantene har vært riktig, sier Olli Kilpi, administrerende direktør i McDonald’s i Norge.

FØLG NA24 PÅ FACEBOOK

- Flere ungdommer
McDonald’s vokser i Norge både som forretning og arbeidsplass. I 2011 mottok selskapet over 16.000 jobbsøknader, der majoriteten av søkerne var ungdom.

- I Norge har vi omlag 2000 ansatte og de fleste er i alderen 16 – 25 år. At så mange unge ønsker å jobbe hos oss er veldig hyggelig. Med den veksten vi nå opplever håper jeg at vi kan tilby flere arbeidsplasser til ungdom i tiden som kommer, sier Kilpi.

Har pusset opp
De tre siste årene har McDonald’s investert over 200 millioner kroner i oppussing og vil satse cirka 100 millioner kroner i tiden fremover. I 2011 pusset McDonald’s opp 15 restauranter i Norge.

- Det gleder oss å kunne rulle ut de nye restaurantkonseptene, da vi ser at dette er tiltak som både ansatte og gjester setter pris på. At vi har kommet så langt som vi har, er takket være den innsatsen våre ansatte og franchisetakere legger ned hver dag, sier Kilpi.

Nye restauranter
I tillegg til oppussingsprosjektet, der alle de 73 restaurantene i Norge får ny drakt, har selskapet det siste året etablert nye restauranter i Råde og i Flå - og flere er under planlegging.

- I 2011 åpnet vi to nye restauranter, og vi er hele tiden på utkikk etter steder der vi kan åpne nye restauranter. Dukker det opp en mulighet som vi ser vil være en bærekraftig investering for selskapet, kan det være hvor som helst i landet. Et annet tiltak vi gjør for å være mer tilgjengelige i Norge, er å se på muligheten for å ha utvidede åpningstider i flere utvalgte restauranter, sier Kilpi.

McDonald’s åpnet sin første restaurant i Norge i 1983 og har opplevd stødig vekst siden. I 2011 solgte familierestauranten 40 millioner hamburgere laget av storfe og kylling.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere