*Nettavisen* Økonomi.

Supertabbe kan få konsekvenser

Foto: Illustrasjon: Scanpix/EPA PHOTO/PA/DAVID CHESKIN

AOL la ut sensitiv informasjon om rundt 658.000 kunder. Nå kan selskapet bli etterforsket.

Det er nå en uke siden det ble kjent at AOL hadde gjort den store tabben å legge ut rådata om over 19 millioner søkestrenger gjort av rundt 658.000 kunder.

Ligger ute slik at alle kan se
Informasjonen var tilgjengelig i ti dager på AOLs hjemmesider, før det ble fjernet. Alle søkene er nå gjort tilgjengelig på andre nettsteder hvor hvem som helst kan søke i det omfattende materialet.

Alle søkeresultatene ble bundet opp mot et anonymisert løpenummer, men gjennom å analysere innholdet i forskjellige søk fra samme nummer, var det en enkel jobb å identifisere en rekke kunder.

175 personnummer
Det skal ifølge Electronic Frontier Foundation (EFF), ha blitt funnet blant annet 175 amerikanske personnummer som kan brukes til identitetstyveri, melder nyhetsbyrået AP.

Det har også blitt funnet søk om både om hvordan en kan ta selvmord og begå drap.

I en elleve siders klage ber nå EFF den føderale amerikanske handelskommisjonen (FTC) om å innlede etterforskning av AOL.

Vil at AOL skal informere kunder
EFF vil også at AOL skal informere alle kunder som har fått personlig informasjon lagt ut på nettet om det inntrufne. De vil også at AOL skal betale for ett års overvåkning av kundenes finanser for å sjekke at det ikke har blitt begått identitetstyverier.

AOL vil ikke kommentere kravet som har blitt levert til FTC, men sier at de ikke har noen liste over kunder som har blitt berørt av at listene ble gjort tilgjengelig. Dette fordi de har forsøkt å anonymisere innholdet.

Innrømmer at det var identifiserbart
De innrømmer samtidig at det var nok informasjon om flere til at de kunne bli identifisert.

- Vi utfører vår egen interne etterforskning for å sørge for at slike ting ikke skjer igjen, sier AOL-talsmann Andrew Weinstein.

En annen forbrukerrettighetsorganisasjon, World Privacy Forum, sier de vil levere en lignende klage til FTC senere denne uka.

Les flere IT-saker på våre IT-sider.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag