NA24.no

Svakere annonseoppgang

Vokser fem prosent, men flere mediegrupper har gått tilbake.

Tallene for Norsk Mediestatistikk for andre kvartal viser en vekst på fem prosent.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Akkumulert for året er veksten 6,2 prosent og omsetningen 9,1 milliarder kroner.

Nett frem, tv tilbake
- Den sterke veksten som vi hadde i første kvartal med økende omsetning i nesten alle mediekanaler, er ikke like synlig i andre kvartal. Et antall mediekanaler har nå vendt fra vekst til synkende tall. Veksten er størst på nett med hele 32 prosent, skriver Instituttet for Reklame- og mediestatistikk (IRM) i en melding om sin egen måling.

TV viser en svak utvikling de siste kvartal og tilbakegangen er 2 prosent. Det er problemene med sviktende seertall som bremser utviklingen for tv-reklamen.

Dagspresse størst
Også kino, utendørsreklame, gratisavisene og dagspressen viser alle god fremgang med tosifret vekst. Den adresserte reklame og radio viser svak vekst, mens det går nedover for investeringene i uadressert direktereklame, fagpresse og kataloger. Ukepressen har stor prosentvis tilbakegang, men det skal bero på at noen av bladene er gått ut av statistikken.

Dagspresse er den ubestridt største annonsekanalen i IRMs undersøkelse. Hele 41,5 prosent av reklameinvesteringene gikk til dagspressen, mens tv fikk 16,3 og nettet 9,7 prosent av investeringene.

IRM statistikk viser en lavere veksttakt enn det Mediebyråenes interesseorganisasjon, MIO, viste til i sin statistikk for første halvår.

MIO opererer med en vekst på 10,2 prosent, mens IRMs veksttall for første halvår er 6,2 prosent.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere