NA24.no

Svakere fra Oslos kraftkjempe

Foto: Crestock.com
Sist oppdatert:
Hafslund leverer fall i inntektene i siste kvartal.

Kraftselskapet Hafslund leverer svakere resultater i tredje kvartal, etter laverer kraftpriser og svak utvikling for selskapet aksjeportefølje. Likevel er bunnlinjen klart bedre enn i tredje kvartal i fjor, da selskapet tapte 1,6 milliarder kroner på grunn av det store verditapet på solteknologiselskapet REC.

Fall i resultatene
Hafslund fikk et driftsresultat på 221 millioner kroner i tredje kvartal, mot minus 1,6 milliarder kroner i fjor. Samtidig var kontantstrømmen klart bedre enn i fjor, og løftet seg fra minus 306 millioner kroner til 480 millioner kroner.

I tredje kvartal endte resultat etter skatt på svake minus 65 millioner kroner av en omsetning på 1.834 millioner kroner. Omsetningen falt med 461 millioner kroner fra samme kvartal i fjor.

- Dette skyldes hovedsakelig lavere kraftpriser sammenlignet med fjoråret, som særlig påvirker omsetningen for strømsalg, men også for resultatenhetene kraftproduksjon, fjernvarme og annen fornybar energi, heter det i en melding.

Lavere kraftpriser
Hafslund melder at kraftproduksjonen i tredje kvartal på 962 GWh har vært høy - 11 prosent høyere enn for tredje kvartal 2008. Men kraftprisene i tredje kvartal har vært 35 prosent lavere i forhold til fjoråret, og derfor påvirker de lavere kraftprisene resultatet, slik at driftsresultatet til kraftproduksjon på 196 millioner kroner i tredje kvartal, er 101 millioner svakere enn tredje kvartal 2008.

Hafslund Venture fikk et driftsresultat (eksklusive REC) på minus 108 mill i tredje kvartal. Dette reflekterer blant annet 86 millioner i lavere markedsverdi på ventureporteføljen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere