Gå til nye Nettavisen

Lyst til å se den nye Nettavisen?

NA24.no

Svensk redaktørtopp mener nordmenn bør skjerpe seg

MÅ SKJERPE SEG: Karin Pettersson er direktør i Schibsted. Hun mener nordmenn må tenke seg mer om. 
MÅ SKJERPE SEG: Karin Pettersson er direktør i Schibsted. Hun mener nordmenn må tenke seg mer om.  Foto: Vidar Ruud (NTB scanpix)
Sist oppdatert:
Den svenske Schibsted-direktøren mener nordmenn må slutte å være naive i sin bruk av sosiale medier.

OSLO SPEKTRUM (Nettavisen) Etter å ha stått på scenen ved næringslivelitens store fest om farene med «ekstrem-høgern» som hun sier, forteller Karin Pettersson til Nettavisen at nordmenn må skjerpe seg.

Petersson inntok scenen ved NHOs årskonferanse for å snakke om «den nye offentligheten». I et intervju med Nettavisen utdyper hun hva hun mener nordmenn må gjøre.

– Nordmenn må ta ansvar for det de deler på sosiale medier, sier Pettersson.

Hun mener den nye offentligheten, som domineres av sosiale medier og folks engasjement er skadelig og må tas på dypeste alvor. Hun peker spesielt på ytre-høyre som driver med konspirasjonsteorier og sprer «fake news».

Sosiale medier dyrker frem ytre høyre

– Det er ikke ytre-høyre, slik som Sverigedemokraterna, som er gode på sosiale medier. Det er sosiale medier som er gode på å dyrke frem ytre høyre, sier Petersson med klar formaning.

Pettersson jobber til daglig som direktør for myndighetskontakt for det største mediekonsernet i Norge. Konsernet eier VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Fædrelandsvennen og Stavanger Aftenblad for å nevne noen. Hun har bakgrunn som politisk redaktør i den svenske storavisen Aftonbladet.

På scenen fortalte Pettersson at hun ble redd da hun var på et Trump-møte under den amerikanske valgkampen. Hun pekte spesielt på YouTube for å ha radikalisert folk og bidra til å fyre opp under konspirasjoner.

– YouTube startet som en fantastisk og demokratisk idé. I stedet har plattformen blitt en av de sterkeste for å forsterke ekstremisme og radikaliserende ideer, sa hun fra scenen.

Etterlyser etiske regler

Medietoppen etterlyser nye regler for sosiale medier. Og henvender seg til både folk flest, politikere og næringslivet.

– Mange bedrifter, vanlig folk og politikere er ikke klare over hva de bidrar til. Når de deler innhold som er skadelig for den offentlige samtalen er de med på å finansiere ytre høyre. Bedrifter legger igjen enorme beløp i markedsføring på disse plattformene. Dette fungerer som en plattform for ekstreme holdninger og konspirasjonsteorier, sier hun til Nettavisen.

I tillegg til at hun mener folk flest må ta mer ansvar for hva de deler av innhold, etterlyser hun også politiske tiltak.

– EU må gjøre noe overfor teknologigigantene. Hvis teknikken ikke tjener oss, må vi reparere den. Og det er langt på overtid at vi reparerer sosiale medier, sier hun.

Rapporter om feil i artikkelen

Vil du delta i debatten?
Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt. Her kan du enkelt bidra med din mening
(tjeneste under utvikling).

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!